Tästä rakennuksesta alkoi museoalueen kehittäminen. Kolmisopen Kalliolammilta Pöljälle siirretty savutupa. Rakennuksen paikkaa vaihdettiin 1970. |
Hiljalleen tavaroita kertyi, kauppias Eino Savolaiselta saatiin puupuntari, piimäleili, kauluulauta, lehmänkaulaimet, harppi ja huosian. Koululaiset innostuivat tuomaan opettajalle vanhoja esineitä kodeistaan ja kylältä. Vuoteen 1933 mennessä luetteloituja esineitä oli 101. Koulumuseoon ei enää voinut tavaroita ottaa vastaan, tilaa ei ollut.
Naapurikylällä oli hyvin säilynyt, vuonna 1874 rakennettu savutupa jäämässä pois käytöstä. Tilan vanha emäntä Eeva Väänänen halusi elää tuvassa kuolemaansa asti, mutta sen jälkeen se jäisi kylmilleen. Elsa Väänänen oli usein vieraillut Kalliolammella oppilaidensa kanssa tutustumassa savutupaelämään. Hän päätti ostaa tuvan museoksi, kun Eeva-emännästä aika jättää.
Elsa Väänänen haki avustusta Suomen museoliitolta ja Kuopion Isänmaalliselta Seuralta museon perustamiseen. Tukea ei annettu. Isänmaallisen Seuran esimiehellä Kalervo Killisellä oli neuvoja opettajalle. Pitäisi perustaa museoyhdistys ja "siihen isäntämiehiä useita, niin voisivat he auttaa savupirtin muuttamisessa (siirtämisessä). Lopuksi hän loi uskoa:"Sanotaanhan tahdonvoiman aikoinaan vuoriakin siirtäneen, saatikka yhtä savupirttiä."
Elsa Väänänen Pöljän koulun pihalla 1930-luvulla. Museo perustettiin koulun tontille, kuvan rakennuksen taakse. |
Voi sanoa, että Elsa Väänäsen museohanke ei ollut toteutukseltaan perinteisen savolainen eli aloittamista vaille valmis. Kun kauppakirja oli tehty 15.4.1933, niin jo neljä päivää myöhemmin oli koolla 28 talkoolaisen ja 20 hevosen joukko, joka siirsi savutuvan Kolmisopelta Pöljälle. Kunnanvaltuusto antoi museopaikan kyläläisten käyttöön 22.4.1933. Aika haipakkaa!
Savutupa ja museon perustaja Elsa Väänänen 1950-luvulla. Tässä tupa on alkuperäisellä paikalla. |
Kalliolammin savutuvan uuni ja tuvan esineistöä. |
Huasta sinä honkapuinen
Seinähirsi selkeästi
Pankonalanen pakise
Kerro kivi kimmon poika
Jok oot uunin uumenissa
Kauan vaivattu valolla
Saanut savusta sanat
Mit on muistissas, murise
Kerro kansan kuultavaksi
Entisajan elämästä, esi-isien elosta
Näissä tummissa tuvissa
Näissä savusalvaimissa
Museossa kävi vuoteen 1938 mennessä 1000 vierailijaa. Alkujuhlallisuuksien jälkeen kävijöitä oli satunnaisesti, oppilaat kävivät ryhminä ja yhdistykset tekivät retkiä museolle. Lassilan talon vieraat vietiin myös joskus museolle. Vieraskirja on kiintoisa kurkistusikkuna kylän yhteyksiin maailmalle.
Poikkeuksen lähiseudun vierailuryhmiin teki kesällä 1939 museolla käynyt ryhmä Karjalan pitäjistä. Impilahti, Sortavala, Kurkijoki, Sortavala, Jaakkima, Parikkala, Kitee, Uukuniemi, Ruskeala, vierailijoiden kotipaikkalista herättää haikeutta. Useimmille näistä vieraista oli edessä ankarat ajat ja kodin menetys talvidodassa. Ehkäpä kyläaineistot kertovat joskus, miksi karjalaiset Pöljällä vierailivat. Tuskin kuitenkaan vain museossa.
Rukinlavat, piimäpurkit ja savutuvat eivät ole ihan muodikkainta museologiaa tänä päivänä. Itseäni liikuttaa Elsa Väänäsen intomielisyys ja rakkaus menneiden sukupolvien elämänmuotoon. Hänen työnsä ansiosta myös tänään Pöljän lapsilla on mahdollisuus astua savutuvan mystiseen tunnelmaan. Elsan poika Hannu kävi museossa 1940 ja kirjoitti ihan itse nimensä vieraskirjaan.
Pöljän kotiseutumuseon vieraskirjasta. |
Lähteet: Kasurinen, Riitta: Koulun hyllyltä kotiseutumuseoksi. Pöljän kotiseutumuseo 1933-1983. Juhlajulkaisu. Kotiseutumuseon vieraskirjat ja Lassilan kotiarkisto.
Ylpeä saa museosta olla. Kaunis paikka ja lapsia näyttää kiehtovan paitsi ympäristö myös hämärät tuvat.
VastaaPoistaKyläyhdistys ja kunta pohtivat yhdessä leikkikentän perustamista kotiseututalon tontille. Minusta olisi mukava ajatella lapsia leikkimössä museon alueella. Nytkin kotiseututalia ja pihaa lapset jonkin verran käyttävät. Olisi luonnollista kotiseutukasvatusta.
VastaaPoistaKoko museonmäk, kahden aikakauden pihapiirineen, on ihanteellinen toteuttaa moinen idea leikkikentästä kotiseututalon pihapiiriin,mikä edustaa jo uudempaa aikaa 40-50 -lukua. Siitä olisi lasten lystikästä piipahdella naapuripihassa, savutuvan pihapiirissä nuuhkaisemassa 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun elämänmenoa.
VastaaPoistaSanopa muuta. Ruvetaan touhuamaan. Vuoriakin siirretään, pysäkki kohentui ja ihminen on käynyt kuussa. Eiköhän näin järkevä hanke meiltä onnistu.
Poista