Jouluna 1901 höyrylaiva Vestan
konemestari Kusti Pietariselta oli räjähtää laiva alta. Konemestarina hän oli
vastuussa laivan koneista ja tietysti höyrykattilasta. Toisena joulupäivänä alettiin valmistaa laivaa lähtöön Grimsbystä Lontoon läheltä kohti Kanarian
saaria.
” 2nen joulupäivä annoin määräyksen ruveta
lämmittämään Donkeykattilaa. Tavalla tai toisella oli pohjahana avattu ja
höyryn noustessa pannussa vesi ulos niin että uunin päälys oli kuivilla.
Onneksi satuin menemään alas ennen
kuin kerkesivät pumpata vettä sisään josta olisi ehkä ollut kattilan räjähdys
seurauksena. Weten lisäyksen estin ja annoin ottaa tulet ulos uunista ja sitten
jäähtyä jonka perästä tarkastin kattilan ennen kuin lisäsin vettä. Kovasti minä
pelästyin että jos on vallan pilalla kattila.”
Kustille oli
käydä köpelösti. Hänen uransa Suomen Höyrylaivaosakeyhtiön (FÅA) konemestarina
ja ylikonemestarina olisi melko varmasti loppunut, jos höyrykattila olisi räjähtänyt. Eikä vain ura, vaan elämäkin. Höyrylaivoilla tällaiset onnettomuudet olivat varsin yleisiä.
Kustin "aarrearkku" eli merimiesarkku on säilynyt Pöljällä Puustellin talon kotimuseossa.
Kustin "aarrearkku" eli merimiesarkku on säilynyt Pöljällä Puustellin talon kotimuseossa.
Mitä arkusta paljastui? Ensiksikin merimiehen päiväkirja vuosilta 1901-1914. Matkakuvausten lisäksi vihkossa on kauniita, huolellisesti tehtyjä laskuharjoituksia. Lisäksi arkussa oli konemestarin opintoihin liittyviä hienoja piirroksia.
Tasavarsinen akseli kaksinkertaisella kuormituksella. |
Tason ja kartion välisiä leikkauksia. A. Pietarinen 1899 |
Kailan Luonnontiede ja uskonto.
Kaunokirjallisuutta tai raamattua ei ollut. Se sijaan Kusti oli säästänyt koneenkäyttäjäliiton lehden Voima ja käyttö vuosikertoja. Maaliskuussa 1918 ilmestyneen lehden etukanteen Kusti oli kirjoittanut "Hirmuvallan uhreja!" Lehdessä kerrottiin kolmen merimiehen kuolemasta sisällisodassa punaisten käsissä.
Voima ja Käytto, maaliskuu 1918. |
Oheisessa kuvassa uksi uhreista, Frans Zefanus Virtanen. Höyrylaiva Astraean ensimmäinen konemestari joutui punaisten vangiksi ja murhatuksi. Kustilla oli täsmälleen samanlainen arvoasemaa osoittava lakki kuin oheisen kuvan Virtasella.
Lakissa FÅA:n tunnukset. Kusti Pietarisen virkalakki. |
Maaliskuun lopussa 1912 Vesta teki matkan Afrikkaan. Alus haki maapähkinöitä Marseilleen. Matka Zinguinchorin satamasta Marseilleen kesti 18 päivää.
Vestan reitti keväällä 1912. |
Marseillen keskustaa ja satama vuosisadan vaihteessa. |
Marseillesta lähdettiin kohti Espanjan Tarragonea. Vanha roomalainen kaupunki viehätti Kustia. Hän käveli siistin pikkukaupungin katuja ja tutki kaupunginmuureja. Ylikonemestari saattoi satamassa leikkiä turistiakin, kun laivaa lastattiin tai purettiin. Malagaan rahtilaiva saapui 26.4. 1912. Keväinen kaupunki oli ihastuttavimmillaan. Erityisesti häntä kiinnosti rannan bulevardi ja puisto.
Gibraltarilla Vesta joutui viipymään kaksi päivää, sillä hiililastaus huonon kelin takia oli hankalaa.
Gibraltarilla Vesta joutui viipymään kaksi päivää, sillä hiililastaus huonon kelin takia oli hankalaa.
Cadizin
kautta matkattiin Portoon. Porto tai kuten Kusti sanoo Oporto oli elämys. Hän
vietti siellä toukokuun alussa kaksi päivää ja kirjoitti kaupungista.
Tämä kaupunki
on niin jyrkillä vuoren rinteillä varsinkin jokivarrella rakennettu että siinä
on vaikia liikkua niinpä käytäviä pitää mutkistellä sinne tänne että voipi
ihmisten kävelyteitä saada, eläimillä ajettavat tiet ovat vieläkin vaikiammasti
tehtyjä.”
Kusti
oli järkyttynyt afrikkalaisten naisten kohtelusta Zinguinchorin satamassa. Portugalilaisten naisten asema ei näyttänyt juuri paremmalta.
”Naiset ovat
härkien jälkeen ensimmäiset kuormien kuljettajia. Tavattomasti ne jaksaakin
vaikkapa ovat lyhyviä. Olipa kannettava mitä hyväänsä niin päälaellaan ne
kantavat.
En ole muualla
maailmassa nähnyt että niin vaikea tehtävä kun tavaran kuljetus on Oportossa
kokonaan on naisien ja härkien niskoille sälytetty. Miehiä on tavallisesti
härkien ajajina ja taluttajina on tosin naisiakin siinäkin toimessa.”
”Hiilien
kantaminen joka on vaivaloinen tehtävä lotjista ylös jokiäyräälle ja
kaupungillekin oli naisien tehtävä."
Portosta lähdettiin 5.5.1912 Bordeauxiin, Ranskaan.
Bordeauxin keskustaa 1910. |
”Suuri on
eroavaisuus takaläisien ja Oportolaisten elintavoissa. Täkäläisistä naisista
voi melkein sanoa, että ne ei työtä tee eikä kehrää mutta kumminkin ne käy
koreana kuin riikinkukko. Se ainakaan ei tulisi kysymykseenkään että he
kantaisivat kuormia kuin Oportolaiset naiset kantavat ja kävisivät paljain
jaloin kuumilla ja karkeilla katuilla.
Varallisuus on
ranskalaisilla paljon parempi kuin portugalilaisilla se näytäksen kaikkialla.”
Kustia
oli selvästi harmittanut niin Espanjan kuin Portugalin satamissa se, että
eläimiä kohdeltiin huonosti. Oportossa härkiä tökittiin piikeillä: …”piikin pituus ja paksuus on semmoinen, että sen saapi työntää juurta
myöten tekemättä isoja haavoja, pieksää ja pistellä härkiä nopeammin astumaan
taikka vetämään kovemmin.”
Hän
kehui ranskalaisia siitä, että näyttivät kohtelevan eläimiä hyvin. ”Vetoeläiminä
on yksistään hyvät hevoset ja niitä kohdellaan hyvin eikä rääkätä kuten esim.
Espanjassa rääkkäävät eläimiään. Koiria täkäläisillä on paljon.”
Rankalaisten
elämästä Kustille jäi hyvä kuva. Elintaso oli korkea, lapset hyvin puettuja ja ”vapaat tavat lienevät laajalle levinneitä.”
August Pietarinen tuli v. 1914 Pöljälle veljensä Willen talouteen Reponiemen tilalle.. Hänestä tuli pöljäläisten pankkiiri, sillä Kusti, kuten pöljäläiset tietysti sanoivat, oli huomattavan varakas mies. Mikä oli hänen vaurautensa salaisuus? Matka-arkku antoi siitä viitteitä. Konemestarin palkka oli hyvä, ainakin merimiehiin verrattuna. Toiseksi Kusti oli raittiusliikkeen miehiä. Arkussa oli Raittiusyhdistys Koiton materiaalia. Kusti tutki nähtävyyksiä, puutarhoja ja paikallisten ihmisten elämää, eikä rentustellut merimieskapakoissa!
August Pietarinen tuli v. 1914 Pöljälle veljensä Willen talouteen Reponiemen tilalle.. Hänestä tuli pöljäläisten pankkiiri, sillä Kusti, kuten pöljäläiset tietysti sanoivat, oli huomattavan varakas mies. Mikä oli hänen vaurautensa salaisuus? Matka-arkku antoi siitä viitteitä. Konemestarin palkka oli hyvä, ainakin merimiehiin verrattuna. Toiseksi Kusti oli raittiusliikkeen miehiä. Arkussa oli Raittiusyhdistys Koiton materiaalia. Kusti tutki nähtävyyksiä, puutarhoja ja paikallisten ihmisten elämää, eikä rentustellut merimieskapakoissa!
Hampurin ja Kööpenhaminan matkaoppaat. |
Toivo Valtari ja Kusti Pietarinen Hampurissa. |
Oheisessa kuvassa poseeraa jo pyylevöitynyt ja kokenut merenkulkija Kusti Pietarinen Hampurissa ystävänsä Toivo Waltarin kanssa. Waltari toimi merimiespappina Hampurissa vuosina 1902-1906. Hän kirjoitti laajan tuotannon ja käänsi kirjoja. Kirjailija Mika Waltari oli Toivon veljenpoika.
Lähteinä Kusti Pietarisen päiväkirja ja valokuvia Puustellin kotiarkistosta (Pekka Rautiainen) Kaukiainen, Ulos maailmaan! Suomalaisen merenkulun historia, Navis Fennica. Suomen merenkulun historia 2. Kustin päiväkirjan tarinoista olen kirjoittanut marraskuussa 2012 blogeissa Afrikan taivaan alla ja Purjehtiminen on välttämätöntä, elämä ei
Kusti (August) Pietarinen syntyi Maaningalla 1872. Hän muutti vuonna 1891 Kuopioon ja sieltä Helsinkiin. Vuonna 1899 Kusti opiskeli konetekniikkaa Hampurissa. Hän työskenteli koko merimiesuransa Vesta-laivalla (1901-1914).
Lähteinä Kusti Pietarisen päiväkirja ja valokuvia Puustellin kotiarkistosta (Pekka Rautiainen) Kaukiainen, Ulos maailmaan! Suomalaisen merenkulun historia, Navis Fennica. Suomen merenkulun historia 2. Kustin päiväkirjan tarinoista olen kirjoittanut marraskuussa 2012 blogeissa Afrikan taivaan alla ja Purjehtiminen on välttämätöntä, elämä ei
Postikorttikuvat poistan blogista, kun joku sitä vaatii. Olen lainannut niitä, vaikka luultavasti minulla ei tähän lupaa ole.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti