Werner Holmberg, Maantie Hämeessä 1860. Kansallisgalleria. |
Nykyisen Siilinjärven asukkaiden elämään on keskeisesti vaikuttanut valtamaantie Kuopiosta Iisalmeen. Vaikka vesitiet ja jäätiet olivat pitkään ylivoimaisen helppokulkuisia reittejä, niin tieverkkokin kehittyi hiljalleen.
Veijo
Saloheimon mukaan Kuopio-Iisalmi tien rakennuttivat todennäköisesti venäläiset
verotyönä 1710-luvulla isovihan miehityksen aikaan. Tiettömät taipaleet
olivat vähän suojanneetkin Pohjois-Savoa, jossa isovihan (1700-21)
miehitysaika ei ilmeisesti ollut lähellekään niin tuhoisaa kuin Etelä-Suomen
tai Pohjanmaan seuduilla.
1860-luvulla
nykyisen Siilinjärven alueella oli hyvin vaatimaton tieverkosto. Kuopio-Iisalmi
tiestä erkani tie Jännevirran lossin kautta Riistavedelle ja Tuusniemelle.
Lisäksi Räimälle pääsi Kasurilasta tietä pitkin. Nykyisen kirkonkylän
seutuvilla risteytyivät pitäjäntiet Nilsiään ja Maaningalle.
Maantien
tuli olla 10 kyynärää (noin 6 metriä) leveä. Ohjeenmukainen pitäjäntie oli 6
kyynärää eli vähän yli kolme metriä leveydeltään. Sitten oli kylätiet, jotka
olivat tallautuneet vuosisataisen asumisen myötä ja niitä pidettiin sellaisessa
kunnossa kuin jaksettiin. Lisäksi oli olemassa tiheä polkujen verkosto talojen
ja kylien välillä. Talonpoikien tehtävä oli ollut vuosisadat rakentaa ja hoitaa
tiet, samoin kuin kyyditykset. Se oli varsinkin tienvarsikylien talonpojille
raskas taakka.
Vaikka kuva on Vienan Karjalasta v. 1894, niin varsinkin pitäjäntiet ja kylätiet olivat varsin vaikeakulkuisia Savossakin. |
Vielä
1870-luvulla Topelius kuvasi maantiekyytiä Suomessa kyytikärryillä seuraavasti:
Mitä ovat
kyytikärryt? Kalu, jossa huhmaren, tamppumyllyn ja hullunhevosen avut ovat
yhtyneet. Kaksi tavallista pyörää, akseli välissään; akselin päällä
lautakyhäys, jonka jatkona aisat ovat. Laitrojen päällä kohoaa selkälaudallinen
istuin, joskus varustettu kankeilla puuresooreilla, useimmiten ilman mitään
välitintä kiinnitetty akseliin. Jokaisen ajokalun hytkähdys tuntuu kohta sinun
jaloissas ja selässäs. Jokainen pikkukivi maantiellä kostaa siitä kun häntä
häiritset, jokainen kuoppa antaa tyrkkäyksen tyrkkäystä vastaan, jokainen
siltakapula sinulle tuntuvasti osoittaa vihastuntansa. Ajapas tällä tavoin
tuntikausi kivistä tietä, niin olet kurittanut lihasi tavalla, joka on paljon
vaikeampi ja siis ansiollisempi kuin jos olisit toimittanut toivioretken
Roomaan, herneitä kengässäsi.
Isompien
teiden matkustavaisten turvaksi oli rakennettu kievarilaitos. Vuonna 1758 lähialueen
kievarit olivat Koivusaaressa, Halolassa ja Lapinlahden Pajujärvellä. Vuonna
1767 mainitaan jo kievari Pöljälläkin. Yksinkertaisimmillaan kievarin tuli
tarjota matkustavaiselle maksua vastaan yösija, ruokaa ja kyyti. Kievarilla oli
omia hevosia, mutta tilallisten oli luovutettava hevonen ja kyytimies ajoon
manttaaliluvun mukaan. Tämä oli usein vaikeaa ja vastenmielistä. Hevosia ja
työmiestä tarvittiin omiin ajoihin.
Vuonna 1858
Pöljän kestikievarin pitäjä Pekka Leskinen haastoi Pekka Wäänäsen
Kehvon kylältä käräjille, koska Wäänänen ei ollut suorittanut hollivastuutaan
Pöljän kievarille. Pekka nimittäin omisti osan Pöljän talosta N:ro 2. Samasta
asiasta Leskinen kävi käräjiä Taavetti Muonaa ja Fredrika Aganderia
vastaan. Heidän torpparinsa oli käynyt tekemässä ajoa vain viikon, vaikka
manttaalien mukaan työtä olisi kuulunut tehdä kaksi viikkoa.
Jussi Hiltunen Koivusaaresta oli
lähettänyt Kasurilan kievarin holliajoon huonon hevosen ilman kunnon kärryjä. Hollivuoroa
hoitamaan hän oli vielä laittanut pikkupojan. Kasurilan kievarista vastaava Taavetti
Launonen haastoi Hiltusen käräjille vuonna 1855. Hiltusta sakotettiin
asiasta.
Kievarissa
oli päiväkirja, johon matkustavaiset kirjoittivat nimensä ja mahdolliset moitteet
matkalta tai kievarin oloista. Näitä moitteita nimismies vei aika ajoin
käräjille, sillä nimismiehen tehtävänä oli valvoa kestikievarien palvelun
tasoa.
Usein hevosia
ei kerta kaikkiaan ollut kievarissa, kun kyydin tarvitsija oli tullut kyytiä
pyytämään. Hovioikeuden ylimääräinen kanslisti Alexander Nordentreng jäi
matkallaan Maaningalta Kuopioon jumiin tuntikausiksi Hamulan kestikievariin,
koska kievarin vastaava Iwar Wäänänen ei ollut kyennyt hevosta matkalaiselle
osoittamaan. Kievarinpitäjä sai asiasta sakot käräjillä 1850.
Säräisniemen pappilan hevonen, kuvaaja Julius Ailio 1901. Museovirasto |
Varatuomari Mauritz
Hasselblatt koetti matkustaa vuonna 1844 Kuopiosta Iisalmeen. Hän sai
Toivalasta Aaro Kejosen kyydin, mutta hevonen oli niin heikko, että se
piti vaihtaa jo noin kahden kilometrin matkan jälkeen. Toivalan kievaria piti
tuolloin Påhl Mömmö.
Mainintoja
huonoista hevosista on niin paljon, että herää kysymys hevosten yleisestä
kunnosta 1800-luvun Suomessa. Vaikka hevonen sai perinteisesti parhaat palat
talon rehuista, niin nekin saattoivat keväisin olla ruuan puutteesta
heikkoja. Ja kievariajoon ei varmasti talon parasta hevosta annettukaan.
Matkustavaiset
majoitettiin useimmiten talonpojan itsensä asumiin suojiin, savutupiin, joissa
maattiin olkipehmusteissa. Kievarit saivat myydä viinaa ja olutta. Tavoitteena
oli, että valtamaanteillä kievari olisi noin 12,5 virstan välein (noin 13
kilometriä).
Tiet olivat
kuoppaisia, kivikkoisia ja mutkittelivat väistellen korkeita mäkiä ja
kallioita. Talvikunnossapito oli myös oma lukunsa.
Vuonna 1836
syyskäräjillä jaettiin valtamaantien talvikunnossapitourakat nykyisen
Siilinjärven alueelle. Kuopion kaupungin rajalta Toivalan kievariin tien hoiti Pehr
Gabrielsson Hoffrén (9 hopearuplaa). Toivalasta Kasurilaan Henrik Kinnusen
talon kohdalle otti hoitaakseen Matti Kasurinen. Matkaa tuli yli 6
virstaa (noin 6,5 kilometriä), korvaus työstä oli 14 hopearuplaa. Seuraava
tienpätkä loppui Kasurilan sillalle, tämän välin otti urakakseen Juhan
Savolainen Kasurilasta. Hän sai siitä korvausta 13 hopearuplaa 50
kopeekkaa. Kasurilan sillalta Pyykankaalle tien piti auki Aron Kejonen
12 hopearuplan ja 50 kopeekan hinnalla. Samalla hinnalla hoiti Matts Kejonen
tien Pyykankaalta Pöljälle. Pöljän kestikievarista Iisalmen pitäjän rajalle
tietä urakoi kestikestikievarin pitäjä Matts Itkonen 10
hopearuplalla.
Urakoista
oli helppo sopia ennen lumia, mutta teiden auraamattomuudesta näyttää käräjillä
olevan paljonkin riita-asioita. Viime kädessä nimismies ja matkalaiset
valvoivat teiden hoitoa valituksineen.
Kyytejä käyttivät lähinnä säätyläiset. Jonkinlaisen näppituntuman matkustamisen hintaan saa siitä, että renkipojan kolmen päivän palkka oli vuonna 1857 96 kopeekkaa. Noin 30 kilometrin matka edestakaisin maksoi 1 ruplan 25 kopeekkaa. Tällaisen ”rätingin” laittoivat Pekka Muona ja Johan Koponen kuluistaan, kun olivat tulleet Iisalmen pitäjästä Kuopioon käräjille todistamaan. Kyyti muodosti laskusta suuremman osan kuin heidän tekemättä jääneet työpäivänsä. Käräjäreissuun kului aikaa kolme päivää.
Tulo Kuopioon 1920-luvulla. Yläviistossa Koivumäen kartano. Autoliikenne pakotti tasoittamaan maanteilta kivet ja kannot. Kuopion kulttuurihist. museo. |
Lähteet
Kuopion tuomiokunnan varsinaisten asioiden pöytäkirjat 1836-36 KO a:16, 472
Kuopion tuomiokunnan varsinaisten asioiden pöytäkirjat 1857-57, KO a:37, 413
Kuopion tuomiokunnan varsinaisten asioiden pöytäkirjat 1844-44, KO a:24, 424
Kuopion tuomiokunnan varsinaisten asioiden pöytäkirjat 1855-55, KO a:35, 768
Kuopion
tuomiokunnan varsinaisten asioiden pöytäkirjat 1850-50, KO a:30, 1058
Saloheimo, Savon historia II:2, Savo suurvallan valjaissa, 574
Wirilander,
Savon historia III. Savo kaskisavujen kautena, 499-566
Kiitos tästäkin tekstistä! Tämä on nyt itsestäänselvä asia, mutta mainitsen kuitenkin että tuli mielern nykyajan "kievareita" ovat liikenneasemat. Esimerkiksi kun minä ajan Kemijärveltä Siilinjärvelle, pysähdyn Kuusamossa, Suomussalmella ja Kajaanissa.
VastaaPoista(En saa korjattua noita edellisen viestin kirjoitusvirheitä).
Poista