Oheisessa
kuvassa höyryjuna puksuttaa pakkaspäivänä Pöljän pysäkiltä Kuopioon päin. Kuva
voisi olla vaikka sotavuosilta. Talvisodan aikaan paikallinen suojeluskunta järjesti kolmen kohteen valvonnan Pöljällä. Mies tai vähintään poikanen vahti
aseen kanssa maantie- ja rautatiesiltaa pysäkillä, toinen vartiopaikka oli niin
sanotulla Kolppasillalla Aappolassa.
Rautatiet
olivat Suomen puolustuksen ja elämän kannalta niin tärkeitä, ettei pelätyille
desanteille haluttu antaa mahdollisuutta katkaista liikennettä. Pysäkki oli
vartiopaikka 1 ja Aappola vartiopaikka 2. Suojeluskunnan aluepäällikkö Atte
Rautiainen järjesti vahtivuorot ja kuittasi päivittäin toteutuneen vartioinnin.
Sodan loppupuolella valvonnan kuittasi oppilas Lauri Halonen.
Tarvittiin
6-7 miestä molempiin vartiopaikkoihin. Jokaisella miehillä oli yhden tunnin vartiovuoro yleensä neljä kertaa vuorokaudessa. Lisäksi yksi
mies toimi tupamikkona ja toinen lähettinä. Nämä vaihtuvat tehtävät veivät
mieheltä koko vuorokauden. Vartiotupa 1 oli ensin pysäkillä, mutta siirrettiin sodan aikana
Solalle. Talon eteläpäädyn huoneissa miehet lämmittelivät ja odottivat vuoroaan.
Aappolassa tukikohtana oli Manne ja Iida Savolaisen talo rautatiesillan
kupeessa. Silta ylitti Pöljänjoen, jota vartiokirjassa nimitetään Kolppajoeksi.
Siitä siis sillankin nimi.
Vartioporukka Solalla. Kuvassa Atte ja Pertti Rautiainen, Martti Lahtikivi. ja Onni Holopainen. Pöljän lotat huolehtivat muonituksesta. |
Vuoden
viimeisen vartiovuoron 31.12. 1939 hoitivat pysäkillä Keijo Lindroos, Lauri
Hiltunen, Onni Holopainen, Veli Suomalainen, Aatu Väänänen ja Arvo Suomalainen.
Joku oli kirjoittanut vihkoon: ”Vanha vuosi vaipui hautaan.” Aappolassa samaan
aikaan vartioivat Aatu Halonen, Erkki Soini, Kalle Ollikainen, Tauno
Turunen, Kauko Halonen ja Martti Niskanen. Vartijat olivat miehiä, joita ei
ikänsä tai terveytensä puolesta oltu kutsuttu vielä palvelukseen.
Juna talvipakkasella Pöljän pysäkillä. |
Tupamikko
kuunteli radiosta uutiset ja päivysti puhelinta. Kello 8.45 tuli aamu-uutiset, 12.25
päiväuutiset, 18.45 iltapäiväuutiset, 21.00 päämajan tilannetiedotus ja 21.45
iltauutiset. Liikennettä valvottiin tosissaan. Maaliskuun 6. päivänä 1940
pysäkillä kuulusteltiin tiukkaan kulkijaa, joka väitti olevansa työmies
matkalla Varpaisjärveltä Maaningalle.
14.1. 1940 klo
17.55 Pöljän pysäkille ilmoitettiin Siilinjärveltä:
Kysymyksessä
voi tietysti olla harjoituskin, jolla herätettiin miehet ottamaan vartioinnin
tosissaan. Desanttien eli laskuvarjolla Suomeen pudotettujen
vakoilijoiden ja tuhotyöntekijöiden pelko oli ihan aiheellinen. Puna-armeijan
marssioppaassa Suomeen on pelottavan tarkasti kuvattu Itä-Suomen teitä ja
viestiyhteyksiä. ”Pöljän aseman kohdalla betonisilta, pituus 10m, leveys 3m,
hyvässä kunnossa, kiertomahdollisuus on jalkaväelle.”
Marssiopas
luettelee bensa-asemat, tiet ja sillat.
Puhelinverkko oli tutkittu. Yllättävän tarkat tiedot puna-armeijalla oli
Pöljänkin maantiedosta ja liikenneyhteyksistä.
Talvisodan
aikana Neuvostoliiton ilmavoimat pommittivat tuhoisasti lähialuetta. Helmikuun
3. 1940 Kuopion pommituksessa kuoli 37 ihmistä, Iisalmen kohtalon päivä oli
17.2., jolloin sai surmansa 41 ihmistä asemanseudun pommituksessa. Rautatie oli
elämänlanka, mutta myös riski. Raija Rytkönen muistaa, että talvisodan aikana
Itäkallion seisakkeen lähelle olisi pudotettu pommi, joka ei osunut radalle.
Vartiointi
Pöljällä aloitettiin jo 16.10. 1939 eli paljon ennen talvisodan puhkeamista.
Talvisodan rauha solmittiin 13.3. 1940, mutta Pöljän siltojen vartiointi loppui
virallisesti vasta 22.4. 1940. Eri asia on sitten, miten tarkkaan Pöljän pojat
enää malttoi siltoja kytätä.
Pöljän siltavartio 1 ja 2 vartiopäiväkirja 25.3.1940. |
Lähteet: Pöljän rautatien siltavartio 1 ja 2,
ilmoituskirjat. Puustellin kotiarkisto. Pekka Rautiaisen hallussa. Raija
Rytkösen ja Veijo Ollikaisen haastattelut. Kuvat Kaisa Korhonen, Marjatta
Laitinen, Veijo Ollikainen. Kinnunen, Vastakohtien aika 1919-1944. Savon
historia V, Haapanen, Viholliset keskellämme – desantit Suomessa 1939-1944,
Uitto, Puna-armeijan marssiopas Suomeen 1939.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti