Siilinjärven asema 1900-luvun alussa. Kuva Viktor Barsokevitch. Kuopion kulttuurihistoriallinen museo. |
Heinäkuun
12. päivänä 1924 tapahtui Toivalassa kahden veturin yhteentörmäys, jonka
jälkipyykkiä puitiin pitkään oikeudessa. Kuinka oli mahdollista, että
Siilinjärveltä ja Toivalasta päästettiin junat törmäyskurssille?
Sanomalehtien
kirjoittelusta voi päätellä, että onnettomuutta pidettiin pöyristyttävänä
huolimattomuutena.
Ensimmäiset tutkimukset ovat
osoittaneet, että tapaus on aiheutunut asianomaisten virkailijoiden huolimattomuudesta,
joka tuntuu anteeksiantamattoman törkeältä. Niin surkea kuin tapaus onkin, on
sillä suorastaan koomillinen vivahdus siinä patriarkkaalisuudessa, millä vielä
tänä päivänä hoidetaan valtion virkoja sellaisilla tärkeillä paikoilla kuin
tällä kertaa puheena olevat. Pahaisimmasakin korpikylän kestikievarissa täytyy
toki tavata joku, joka järjestää matkailijoiden pääsyn eteenpäin. Täällä
vilkasliikkeisellä asemalla on yksi ongella, toinen asioillaan kaupungissa
annettuaan sitä ennen luvan ajaa hurauttaa sivu ja siis tietämättä
asianomaisella hetkellä vallitsevista olosuhteista. Yksi taas antaa luvan,
vastoin ohjesääntöä, kulkea edelleen olematta selvillä, onko kulkutie vapaa tai
ei, mutta nimenomaan tietäen, että seuraavalla asemalla ei ole ketään edes
vastaamassa.[1]
Lauantaina
aamupäivällä Siilinjärven asemapäällikkö Hugo
Forssén päätti lähteä pistäytymään Kuopiossa asioillaan. Sopivasti kulussa
olikin puhelinpylväitä jakava työjuna, jonka kyytiin asemapäällikkö hyppäsi.
Lähtiessään hän antoi tyttärelleen ohjeen käydä sanomassa klo 12 työvuoroon tulevalle sähköttäjä Söderströmille, että hän on antanut konduktööri Kalle Nissiselle
kulkuluvan soraveturin ajoon Kuopioon. Forssénin tytär ei tavoittanut Söderströmiä
kotoaa, koska sähköttäjä oli vielä kalassa. Tytär jätti vietin rouva Söderströmille.[2]
Samaan aikaa
Kuopiossa laadittiin siirtoveturille aikataulu ja sitä lähdettiin
viemään klo 12.10 Kuopiosta Iisalmeen postijunan edellä. Ylimääräisestä veturista laitettiin
ilmoitus kaikille asemille, mutta Siilinjärven asemalla ei ollut ketään
vastaamaassa lennätinhuutoon. Asema oli tyhjillään. Soraveturi tuli asemalle, junamiehet luottivat asemapäällikön sanaan ja lähtivät jatkamaan asemalta klo 12.27
kohti Toivalaa, jossa heidän olisi päästettävä postijuna kohti pohjoista. Sähköttäjä Söderström tuli myöhässä asemalle klo 12.30.[3]
Toivalan asema. |
Onnettomuuden
olisi vielä voinut estää Toivalan aseman sähköttäjä Aari Hämäläinen, jos hän olisi noudattanut ohjeita. Hän koetti
saada yhteyden Siilinjärvelle tarkistaakseen normaalisti, että rata on selvä.
Kun Siilinjärveltä ei kutsuun vastattu, hänen olisi pitänyt pysäyttää veturi
Toivalaan. Jostakin syystä hän kuitenkin päästi veturin varmistamattomalle
rataosuudelle kohtalokkain seurauksin.
Junat
kohtasivat kallioleikkauksessa Toivalassa klo 12.40. Paikassa oli mutkan vuoksi
hyvin huono näkyväisyys eikä mitään ollut tehtävissä, kun vetureissa huomattiin
tilanne. Hiekkajunan veturi oli n:ro 169, sarjaa G 1. Sitä kuljetti vt.
kuljettaja Matti Ahonen ja
lämmittäjänä toimi Jonne Pettersson. Molemmat kuolivat
välittömästi. Samassa veturissa tenderin päällä ollut konduktööri Kalle Nissinen onnistui heittäytymään
pois vaunusta ennen törmäystä. Veturi syttyi palamaan törmäyksen jälkeen.
Yhteen ajaneet veturit juuri onnettomuuden jälkeen. Veturimies 1.8.1924. |
Kuopiosta
tuleva veturi n:ro 418 oli raskaampi ja siinä olleet kuljettaja K. Hoffren ja lämmittäjä Eeli Halonen selvisivät pienemmillä ruhjeilla.
Onnettomuus
huomattiin Jälän Virtaniemen taloon,
mistä talon emäntä Saimi Virtaniemi kiiruhti heti onnettomuuspaikalle. Siellä ei ollut juuri
tehtävää, sillä soraveturi oli murskaantunut täysin. Loukkaantunut lämmittäjä
Halonen lähti hakemaan Toivalan asemalta apua ja kohtasi resiinalla liikkeellä
olleen asemamies Kinnusen. Päästiin
Toivalan asemalle, jonne postijuna oli pysäytetty. Sen veturi haki
loukkaantuneet hoitoon Kuopioon.[4]
Jälkipyykki
oli varmasti raskasta aikaa kaikille. Forssén, Hämäläinen ja Söderström
joutuivat vastaamaan huolimattomuudestaan oikeuteen. Asiaa käsiteltiin kaikissa
oikeusasteissa. Söderström selvisi vakavalla varoituksella, sen sijaan
Hämäläinen tuomittiin 3 kk ja Forssén 8 kk vankeuteen. Lisäksi viimemainitut
joutuivat korvaamaan asianomistajille ja valtiolle yhteensä 320 000 mk.
Unelias,
tapahtumaton ja tavallinen päivä olikin kääntynyt tragediaksi. Asemapäällikkö
Forssén oli kirkonkylän merkkihenkilö. Hän oli tullut jo vuonna 1902
tehtäväänsä.[5] Hän oli
myös liikemies, joka omisti Siilinmyllyn ainakin vuodesta 1905. Hänen vaimonsa
on merkitty jauho ja viljakauppiaaksi Siilinjärvellä jo vuonna 1903.[6]
Lisäksi hän oli aktiivinen toimija perustuslaillisessa yhdistyksessä, joskin
riitaantuminen Juho Savolaisen
kanssa Sulkavajärven vedenkorkeudesta lienee viilentänyt ainakin hetkeksi
poliittista yhteistyötä.[7]
Hugo Forssén
ajautui konkurssiin vuonna 1927. Hän kuoli 1936 ja hänet on haudattu Viinamäen
hautausmaalle Siilinjärvelle.
Viinamäen hautausmaalta 2018. |
[1] Savo
16.7.1924 https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1462659/articles/3157679
[2] Haminan
lehti 19.7.1924 https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1391787/articles/3155641
[3] sama
[4] Haminan
lehti 19.7.1924
[5] Rautatie
5.7.1902 https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/892648/articles/3157654
[6] Suomen
kauppa- ja teollisuuskalenteri 1.1.1911.
[7] Savotar
30.4. 1913 https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1292868/articles/3155649
Kiitos artikkelista. Samaa onnettomuutta olen tutkinut itsekin, sillä Jonne Pettersson oli isoisäni veli. Pwttersson ja Ahonen ovat haudattuina Kuopion isolla hautausmaalla.
VastaaPoistaKiitos palautteesta. Surullinen tapaus ja paljon huonoa tuuriakin, kun törmäys sattui tuollaisessa paikassa.
VastaaPoistaPeriaatteessa onnettomuus tapahtui Kasurilan puolella. Toivala alkaa pyöreelahden kohdasta.
VastaaPoista