Vasemmalta Riikka Toivanen (Rissanen), Maria Toivanen (Räsänen) ja Hilma Myöhänen (Roivainen). |
Maria
Toivanen syntyi 22.7. 1897 Pöljällä. Hänen kotinsa oli Vilholan mäkitupa
nykyisen Mehtomäentien varrella. Perheessä oli neljä lasta, Ville, Taavetti,
Riikka ja Maria. Mäkitupalaisen tyttärenä Maria oppi jo lapsena tekemään
kaikkia karjan- ja kodinhoitoon liittyviä töitä. Leikkiin ja lauluun ei
vuosisadan alussa työväen lapsilla jäänyt paljonkaan aikaa.
Johanna
Korhonen Saarismäestä osasi jo 6-vuotiaana lypsää lehmiä. Lapset tekivät pienestä pitäen töitä, joita
heidän oletettiin tekevän myös myöhemmin elämässään. Maija Ollikainen kertoi lähteneensä jo lapsena paimeneen ja työelämään. Ensimmäisessä palveluspaikassa ei annettu ruokaa riittävästi. Seuraavassa paikassa oli kiukkuinen emäntä, mutta hyvä ruoka. Siellä Maija viihtyi! "Oon vaikka aijan vittaksena, kuhan suan ruokoo."
Tyttöjen todennäköinen työ oli piikominen. Maria Toivanen lähti Kolmisopelle Koivulan tilalle 15-vuotiaana. Silloin oli vuosi 1912.
Tyttöjen todennäköinen työ oli piikominen. Maria Toivanen lähti Kolmisopelle Koivulan tilalle 15-vuotiaana. Silloin oli vuosi 1912.
Koivula oli
iso tila. Marian pääasiallinen työ oli karjanhoito. Pelkästään lehmiä talossa
oli 40. Kaksi karjapiikaa ja talon väki lypsi lehmät jopa neljä kertaa
päivässä! Talvella lypsettäviä oli vähemmän. Mutta millainen oli vuosisadan
vaihteessa piian työpäivä?
Maria nukkui
tuvan lattialla oljilla, kuten muukin palvelusväki. Tuvassa oli yksi sänky,
joka oli varattu vanhimmalle rengille. Isäntäväki nukkui kamareissa. Isäntä
tuli herättämään kolmelta aamulla. Piiat
siivosivat pikaisesti tuvan ja sitten lähdettiin navettaan. Siellä luotiin
lanta, ruokittiin lehmät ja lypsettiin ne. Noin yhdeksältä työväki sai
aamuruuan.
Aamupäivällä
tehtiin talon töitä. Tiskattiin, kannettiin puita, leivottiin leipää.
Koivulassa leipää tehtiin kahdesti viikossa. Emäntä teki taikinan ja piiat
leipoivat ja paistoivat. Lisäksi piiat korjasivat vaatteita, neuloivat,
karttasivat villoja ja kutoivat mattoja yms. Piiat myös siivosivat.
Pyykin pesu
oli tavattoman vaivalloinen työ sata vuotta sitten. Koivulassakin tehtiin
työläästi eläinten rasvoista ja lipeäkivestä pesuaine. Pyykkiä pestiin saunassa
ja sieltä ne kuljetettiin hevosella järvelle, jossa vaatteet huuhdottiin. Maria
sanoi, että palelsi niin, että meinasi kynnet irrota! Järveltä pyykki tuotiin
taloon, jossa se vielä huuhdottiin lämpimällä vedellä.
Piiat
tekivät myös lujasti töitä viljankorjuusssa ja heinätöissä. Sontatunkion
levittely oli myös aivan tavallista työtä naisillekin.
Viimeinen
lypsy Koivulassa oli noin kello kahdeksan aikaan illalla. Kahdeksan tunnin
työaikalaki säädettiin Suomessa 1917. Maataloudessa se ei toteutunut pitkään
aikaan. Vuodenkierto toi palvelusväen työhön ja työaikaan muutoksia ja rytmiä.
Päivät olivat erilaisia, mutta aina pitkiä.
Holopaalan karjaa Pohjolanmäeltä. |
Silti
nuorten piti saada välillä tanssiakin! Maria Toivanen kävi tanssimassa Pöljän
työväentalolla. Kolmisopella oli mahdollista ilakoida myös Salomo Savolaisen
talossa. Jalan kuljettiin pitkät matkat. Nuorten seura ja tanssin ilo voitti
väsymyksen. Maria sanoi, että isännillä oli taipumus tulla herättämään vieläkin
aikaisemmin, jos oli tansseissa käynyt!
Maria
Toivasen haastattelusta välittyi myös se, että palvelusväen ja isäntäväen suhde
oli muutakin kuin palkkasuhde. Rengit soittivat suutaan isännälle, kun olivat
eri mieltä. On myös muistettava, että isoillakin tiloilla isäntä ja emäntä
osallistuivat työhön ja touhuun palkollisten rinnalla. Työt jaettiin, työn
tulokset menivät tietysti taloon. Mutta kovin kiukkuisesti ei savolaisenkaan
isännän kannattanut piikojaan ja renkiään käsitellä. Samaa taloa kun asuttiin
ja aika usein samassa pöydässä syötiin. Tosin Koivulassa isäntä ja emäntä
söivät kamarissa, muu väki tuvassa.
Maria teki
töitä useilla eri tiloilla. Elämä tietenkään ollut pelkkää työtä. 1920-luvun
alussa hän oli Koivumäen Topilassa piikana. Siellä hän tutustui Olli
Räsäseen. Eikä aikaakaan, kun pariskunta
nousi junaan Pöljän pysäkiltä ja matkusti Kuopioon. Oli päätetty ostaa kihlat!
Pääsiäismaanataina
1924 syötiin ja juotiin Marian ja Ollin kuuliaisia Pöljällä. Sen jälkeen
mentiin työväentalolle tanssimaan. Varsinainen vihkiminen tapahtui kesällä Siilinjärvellä
pappilan ”keittiössä”.
Ensin
vihkipari meni aamulla hevosella kirkolle. Kirkontoimituksen jälkeen pappi, oletettavasti kirkkoherra Väinö Reunanen, sanoi hautaavansa ensin yhden vainajan. Hän pyysi Mariaa ja Ollia odottamaan
pappilassa.
Marialla oli vaalean sininen mekko. Tuolloin ei ollut tapana
käyttää huntua tms. Pariskunta ei
myöskään kuvauttanut itseään seremonian jälkeen.
Olli Räsäsen
kotona Koivumäessä vihkiparia odotti hääväki. Ollin isä oli pessyt riihen, että
häitä voitaisiin tanssia. Hanuristeja oli oikein kaksin kappalein: Taavetti
Hartikainen ja Hannes Kokkonen. Räsäsen perheeseen oli selvästikin saatu
mieleinen miniä. Tanssi jatkui
aamupuolelle yötä. Kauempaa tulleet vieraat jäivät yöksi.
Sitten alkoi
arki. Maria sanoi, että sitten ”olin niin kuin palveluspaikassa.” Tartuttiin
taas töihin, mutta nyt miniänä. Maria oli miniänä Räsäsillä kolme vuotta,
sitten Olli lähti Hyvinkäälle Villatehtaalle töihin. Maria meni lasten kanssa perässä.
Töitä olisi ollut, mutta pariskunta ei viihtynyt. Oli ”lakkoja ja levotonta
menoa, miehet oppi siellä viinaa juomaan.”
Maria ja
Olli palasivat Koivumäkeen. Heistä tuli pienviljelijöitä.
Keskellä Riikka Toivanen, istumassa Kusti Roivainen. Kuva otettu Viipurissa 1910-luvun alussa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti