Sairasjuna 3 henkilökunta jatkosodassa. Kuva Anja Långin albumi. |
Jatkosodassa Suomen rautateillä liikkui enimmillään 10 sairasjunaa. Niiden tehtävänä oli kuljettaa rintaman läheisistä kenttä- ja sotasairaaloista potilaita toipumaan ja jatkohoitoon kotirintaman sotasairaaloihin. Lisäksi junissa kuljetettiin sodan aikana lapsia Ruotsiin, evakuoituja ja sotavankeja.
Sairasjunat
olivat erityisesti kalustettuja, jotta niissä voitiin kuljettaa potilaita myös
makuuasennossa. Henkilökuntaa niissä oli yleensä noin 50, potilaita voitiin
ottaa enimmillään 300. Tosin Neuvostoliiton suurhyökkäyksen alettua kesäkuussa
1944 saattoi junissa olla jopa 1000 matkustajaa, potilaita ja evakuoituja.[1]
Sairasjunalla
oli peitenimet, joita piti käyttää puhelinsanomissa, joissa junan liikkeistä
kerrottiin asemille. Numerojärjestyksessä ensimmäisestä kymmenenteen peitenimet
olivat: Toivo, Tauno, Konstantin, Pekka, Lasse, Mikko, Sulo, Alarik, Jooseppi,
Huugo. Junan peitenimi tuli päällikkölääkärin toisesta nimestä.[2]
Joissakin lähteissä juna 4 on Aapo, eikä Pekka.[3]
Myös
potilaiden laatu piti puhelinsanomissa salata. Kolli oli potilas, puukko oli
kirurginen potilas, lasi silmäpotilas, torvi korva-, nenä-, kurkkupotilas,
lääke sisätautipotilas, kerä hermotautipotilas, sänky tuberkuloosi, kärry
kulkutautipotilas, rasva ihotautipotilas, ruisku sukupuolitautipotilas, pyörä
mielitautipotilas, patja makaava potilas ja tuoli istuva potilas.
Näin voitiin
vastaanottavalle sairaalalle ilmoittaa: ”Toivo tuo 9 heinäkuuta 300 kollia,
joista 150 puukkoja, 20 laseja, 20 torvia, 60 lääkettä ja 50 rasvaa.”[4]
Potilaiden siirtäminen juniin ja junista pois oli raskasta työtä. Usein
potilaat joutuivat odottamaan asemalaiturilla sairaalaan siirtoa varsin
pitkään, sillä kuljetuskalustoa oli liian vähän. Jatkosodan aikana tätä työtä
sentään saatiin tehdä pitkään ilman ilmavaaraa, joka talvisodassa oli ollut iso
ongelma.
Sairasjunalla
oli etuajo-oikeus radalla silloin, kun se ajoi potilaita kyydissään. Poikkeuksen
tähän tekivät kuitenkin kiireelliset ammusjunat ja ylipäällikkö marsalkka
Mannerheimia kuljettava juna, joille tehtiin tietä.[5]
Tyhjänä sairasjuna joutui väistämään muita, jolloin matka-ajat venyivät.
Sairasjuna 3 siellä jossakin. Kuva Anja Långin albumi. |
Sairasjunan henkilökuntaan kuului päällikkölääkäri, ylihoitaja, 10-12 sairaanhoitajaa, 7-8 lääkintälottaa, 4-5 muonituslottaa, 25 lääkintämiestä ja 6-8 rautateiden ammattilaista. Sairasjunat olivat suurimmillaan lähes puolen kilometrin mittaisia mammutteja. Henkilökunta asui junissa, heille ja potilaille valmistettiin keittiövaunussa ruoka.
Sairasjuna 3 päällikkölääkäri oli lääkärikapteeni Lauri Konstantin Vestola. Tämän junan kunnosti puolustusvoimien käyttöön Pohjois-Savon suojeluskuntapiiri Kuopiossa.[6] Myös henkilökunta tuli pitkälti Kuopion alueelta.
Lääkintämies Kalle Savolainen (vas.) suorittamassa asevelvollisuutta 1925-26. Kuva Anja Långin albumi. |
Siilinjärven Lamminmäestä kotoisin oleva Kalle Savolainen työskenteli Sairasjuna 3 lääkintämiehenä koko jatkosodan ajan. Juna perustettiin 18.6.1941 Kuopiossa.
Kalle oli
syntynyt vuonna 1905, hän oli palvellut jo talvisodassa lääkintämiehenä JR 38,
1. pataljoonan 3. komppaniassa. Komppaniassa palveli etupäässä Siilinjärven
miehiä. Siilinjärveläiset kokivat ankaria tappioita raskaissa Uomaan ja Pitkärannan taisteluissa talvisodan aikana. Eturintaman lääkintämies joutui
katsomaan sotaa silmästä silmään.
Kallella oli
iso perhe ja jo ikääkin, joten se lienee ollut syynä siihen, että jatkosodassa hänet
määrättiin sairasjunaan. Sairasjunissa kaikki tekivät kaikkea, jos tarve vaati.
Lääkintämiesten tehtävä oli lastata ja purkaa juna potilaista mahdollisimman tehokkaasti.
Sen lisäksi he vartioivat junaa, kun se oli asemilla tai seisomassa. Sairasjuna
3 odotti kuljetusmääräyksiä usein Joroisissa, mutta myös muualla.
Junan oli
oltava lähtövalmis noin puolessa tunnissa, kun käsky kävi. Tauoilla juna
huollettiin, varastoja täydennettiin ja autettiin siviiliväestöä sadonkorjuussa
yms. Asemasotavaiheessa potilaskuljetusten tarve pieneni niin, että junista
päästiin välillä pitemmillekin lomille. Välillä vaunut vietiin desinfioitavaksi
Helsinkiin.
Sairasjuna 3
ajoi harvakseltaan potilaita Kuopioon. Tavallisen reitti alkoi Joroisista, vei
Äänislinnaan ja Karhumäkeen, josta potilaita kuljetettiin eri puolille Suomea.
Silloin tällöin juna kävi myös Siilinjärvellä, jossa toimivat 20. Sotasairaalan osastot Tarinaharjun ja Harjamäen parantoloissa.[7]
Sairasjuna 3 Lieksan asemalla 21.7.1941. Autot ovat tuoneet potilaat asemalle, lastaus meneillään. Kuva A.Kaskela, SA-kuvat. |
Lieksan asema 21.7.1941. Sairasjuna 3. Hyökkäysvaihe loi sairasjunille kovan paineen. Kuva A. Kaskela, SA-kuvat. |
Sairasjunien henkilökunta teki kesä-, heinäkuussa 1944 valtavan työn pelastaessaan niin potilaita kuin siviilejäkin NL:n suurhyökkäyksen alta. Kalle Savolainen oli lomalla toukokuussa 1944. Hän ilmoittautui takaisin palvelukseen Äänislinnassa 5.6.1944. Siltä otettiin kuorma Iisalmeen ja Ouluun, josta kiirehdittiin takaisin Äänislinnaan Kuopion kautta. Sieltä haettiin ilman taukoja potilaita ja tarvikkeita 12.6.-19.6.1944.
Juniin
otettiin potilaiden lisäksi sotaa pakenevia ihmisiä niin paljon, kuin kyytiin
mahtui. Junissa saattoi olla yli tuhatkin matkustajaa. Esimerkiksi Sairasjuna 3 kuljetti 22.-23.6. noin 1200 potilasta ja siviiliä turvaan reittiä Puntala-Savonlinna-Jyväskylä. Sairasjunien
sotapäiväkirjoissa näkyy siviilien hätä järkyttävällä tavalla. Jalan pakoon
pyrkiviä vanhuksia suistui teiden varsille, heitä koetettiin kerätä kyyteihin
ja elvyttää junissa. Tässä vaiheessa myös potilaina oli huonokuntoisempia
haavoittuneita ja kuljetuksen aikana kuoltiin. Aiemmin jatkosodan aikana
kuljetettavat potilaat olivat yleensä olleet siirtokuntoisia, jolloin
junakuolleisuus oli vähäistä.[8]
Kalle
Savolainen kotiutettiin jatkosodasta 1.10.1944.
Sairasjuna 3
jatkoi vielä toimintaansa 25.11.1944 saakka. Potilaita, evakkoja ja
kotiutettavia sotilaita siirrettiin paikasta toiseen. Lisäksi vankikuljetukset
työllistivät. Esimerkiksi 18.10.1944 Oulussa junaan lastattiin 253 potilasta,
heistä purettiin Seinäjoelle ja Vaasaan 207 potilasta. Junaan jäi saksalaisia
potilaita 46, Vaasassa junaan lastattiin vielä 119 saksalaista vankipotilasta.
Juna vei nämä kaikki 165 vankia Vainikkalaan ja rajan yli NL:n viranomaisten
”hoitoon” ja vankileireille.[9]
[1] Salo,
Kari, Talvi- ja jatkosodan sairasjunat, Resiina 1/1990
[2] Hedman,
Sairasjuna Konstantin muisteluissa. Sairasjunien hoitohenkilöstön henkinen
kestävyys 1941-44. Kandidaattitutkielma 1918, Turun avoin yliopisto,
[3] Hedman, Salo,
K., Resiina 1/1990
[4] Päämajan
lääkintätäosaston ohje 11.7.1941. 20.Sotasairaalan hallinnollinen arkisto,
Sota-arkisto Mikkeli
[5] Svea
Roeringin haastattelu, https://www.apu.fi/artikkelit/svea-roering-97-tyoskenteli-muonituslottana-sairasjunassa-tiskasin-koko-sodan, Hedman, Sairasjuna Konstantin muisteluissa. Sairasjunien
hoitohenkilöstön henkinen kestävyys 1941-44. Kandidaattitutkielma 1918, Turun avoin
yliopisto.
[6]Salo, K., Resiina 1/1990,6
[7] Kalle
Savolaisen sota-ajan kalenteri 1943, Ritva Tirkkosen kotiarkisto, Siilinjärvi.
[8]
Sairasjunien sotapäiväkirjat, digitaaliarkisto.
[9] 3.
Sairasjuna, 8.1.1943-30.11.1944, sotapäiväkirja https://astia.narc.fi/uusiastia/viewer/?fileId=6034070588&aineistoId=2398790144
Kärsimättömänä jo odotellut uutta blogikirjoitustasi. Taas hieno juttu!
VastaaPoistaKiitos!
PoistaKiitos jutusta! olisipa ollut omalle kirjallenikin lähdeaineistoa jutustasi. Terveisin RJ
VastaaPoistaMitä olet kirjoittanut? Jostakin syystä en pääse omalla nimellä nyt kommentoimaan/Aira
VastaaPoistaAivan mielettoömän hyvä kirjoitus, Aira! Kiitos taas!
VastaaPoista-ullakk
Kiitos!/Aira
VastaaPoista