Näkymä Pöljän kylälle 1910-luvulla. Kylän taloista oli suora näköyhteys melkein kaikkiin pihapiireihin 1850-luvulla. |
1800-luvun
puolivälin Pohjois-Savossa elettiin vielä ankaran kirkkokurin maailmassa.
Sukupuolisuhteet olivat sallittuja vain avioliitossa eläville miehille ja
naisille. Avioliittoon pyrkiminen oli normi, johon yltäminen on kirjattuna
kirkon asiakirjoihin avioliittoon kuulutettujen, vihittyjen ja lastenkirjojen
merkinnöissä.
Se toinen
puoli tarinaa kerrotaan oikeuden pöytäkirjoissa ja rippikirjojen pienellä
kirjoitetuissa huomautuksissa salavuoteudesta, maksetuista sakoista ja
merkintöinä aviottomista lapsista. Seuraavassa kerron Pöljän kylältä muutaman
oikeustapauksen, jossa valottuu 1800-luvun kyläyhteisöille tyypillisiä ilmiöitä.
Pöljän kylä ei varmastikaan poikennut mitenkään seutukunnan muista kylistä,
kirkkokuria noudatettiin yhtä hyvin tai huonosti niin täällä kuin muuallakin.
Tilallinen
Pekka Pöljältä oli seurustellut Hakkaralan kylästä kotoisin olevan talollisen
tyttären, Helenan kanssa. Suhteesta syntyi lapsi 1857. Kun Pekka ei halunnut
ottaa vastuuta lapsesta, Helena haastoi hänet käräjille 1858. Helenalla oli
todistajana renki Matti Miettinen. Matti kertoi nähneensä, että Pekka
oli vieraillut usein kantajan luona ja maannut alasti Helenan vuoteessa. Myös
toinen todistaja piti varmana, että Pekka on lapsen isä.
Oikeus oli
samaa mieltä. Molemmille määrättiin sakkoja salavuoteudesta. Pekka määrättiin
maksamaan kolme tynnyriä ruokaviljaa vuodessa lapselle, kunnes lapsen voi
katsoa pärjäävän omillaan. Asian voisi ajatella tulleen loppuun käsitellyksi,
mutta kolme vuotta myöhemmin 1861 käräjillä Pekka pyysi ruokon lopettamista.
Hän halusi ottaa lapsen mieluummin hoitoonsa. Pekka oli solminut avioliiton
1860. Helena ei halunnut luovuttaa lasta ”vihaiseen” hoitoon. Oikeus ei
suostunut Pekan pyyntöön, mutta siirsi asian seuraavaan istuntoon.
Talvikäräjille
1862 Pekka oli kutsunut perhe-elämästään todistamaan rengin vaimo Helena
Heikkisen. Heikkinen kertoi Pekan Anna-vaimon olevan rauhallinen ja kunnollinen
ihminen. Toisena todistajana piika Helena Mätä katsoi myös Pekan elävän
hyvää ja sopuisaa elämää vaimonsa kanssa. Lisäksi Pekka oli ottanut hoitaakseen
sairaan siskonsa. Todistuksista huolimatta lapsi jäi äidille ja lapsen elatus
voimaan.
Maaningan lastenkirjan
mukaan Pekalle ja Annalle ei syntynyt yhteisiä lapsia.
Niskalan talo Pöljällä 1900-luvun alkupuolella. Kylässä valta oli talollisilla, jotka olivat työnantajia, lautamiehiä, kirkkoneuvostonja sittemmin kuntien toimielinten jäseniä. |
Piika Wilhelmiina Kejoselle oli syntynyt avioton lapsi Karoliina 17.8.1848. Syyskäräjillä 1848 Wilhelmiinaa edustanut isä, Aaro Kejonen kertoi, että tilallinen Olli Kekäläinen Kolmisopelta oli lapsen isä. Olli oli luvannut mennä naimisiin Wilhelmiinan kanssa. Olli Kekäläinen oli paikalla oikeudessa. Hän kertoi pariskunnan menevän naimisiin ja samalla hän tunnusti lapsen omakseen. Wilhelmiina Kejonen ja Olli Kekäläinen vihittiin Maaningalla 26.7.1849. Mitenkään kiireellisenä Olli ei näytä avioliiton virallistamista pitäneen, koska vihkiminen tapahtui vasta lähes vuoden lapsen syntymän jälkeen. Kihlautuneiden sukupuolista kanssakäymistä ei yhteisössä yleensä paheksuttu, vaikka se kirkkokurin näkökulmasta olikin luvatonta.
Piika
Lovisalle syntyi lapsi, jonka isäksi hän käräjillä nimesi talollisen Pekka K:n.
Todistajana Pekka Takkunen kertoi pariskunnan maanneen alasti
yhdessä kuin aviopari ikään. Wilhelmiina Rautiainen sanoi kuulleensa,
että Pekka K on luvannut huolehtia lapsesta. Pekka kiisti isyytensä, mutta
oikeus ei häntä uskonut. Ruokot määrättiin ja molemmille tuli sakot
salavuoteudesta.
Oikeusjutuista
tulee nopeasti selväksi, että 1800-luvun puolivälin Pöljällä ei mikään pysynyt
salaisuutena pitkään. Asuttiin yhteisissä huoneissa, saunottiin yhdessä ja väki
liikkui töidensä takia eri puolilla kylää. Juorut levisivät nopsasti.
Piika Annan
ja lampuoti Jussin oikeudenkäynnin loppuratkaisua ei löytynyt, mutta Anna oli
haastanut Jussin käräjille. Lapsi oli syntynyt 1848. Piika Loviisa Kejonen
oli nähnyt pariskunnan nukkavan yhdessä, samoin kertoi loinen Maria
Pylkkönen. Jussi sanoi, ettei tehnyt sängyssä mitään sopimatonta. Kun
todistajatkaan eivät voineet varmaksi väittää luvattomista teoista, niin asia
siirrettiin seuraaville käräjille. On totta, että ihmiset saattoivat nukkua
samoissa sängyissä ihan viattomastikin, koska varsinkin talvisin taloissa
elettiin kovin ahtaasti. Tämä elatusjuttu jäi avoimeksi.
Naiselle oli
tavattoman tärkeää saada elatus lapselle, sillä yksin lapsen kasvattaminen ja
elättäminen oli hyvin vaikeaa. Asiaan liittyi vielä häpeä, jota naiset usein
yksin kantoivat. Tilanne sai miettimään muitakin ratkaisuja.
Savutupa. Pöljän kotiseutumuseo. |
Vuonna 1856
käsiteltiin Kuopion syyskäräjillä epäiltyä sikiönlähdetystä Pöljällä. Piika
N.N. oli tullut raskaaksi sopimattomasta suhteesta renki Pekkaan. N.N. oli
32-vuotias nainen, joka oli työskennellyt piikana leski Maria Halosen
taloudessa sekä Jussi Toivasella. Nimismies oli aloittanut tutkinnan
asiassa, koska seudulla oli alkanut liikkua puheita sikiönlähdetyksestä.
Monet kylän
naiset olivat saunoneet yhdessä ilmiannetun kanssa. Useampi todistaja kertoi,
että he olivat havainneet ilmiannetun ulkomuodossa muutoksia, jotka viittasivat
siihen, että hän odotti lasta. Lisäksi N. N. oli itsekin valitellut
raskausvaivoja ja kertonut ainakin kolmelle todistajalle olevansa raskaana.
N.N. oli myös kertonut suhteestaan Pekkaan. N.N. oli ymmärtänyt olevansa
raskaana ”ensimmäisenä maaliskuun maanantaina”.
Loinen Stiina
Hakkarainen kertoi, että N.N. oli kysynyt häneltä konsteja, miten lapsesta
pääsi eroon. Todistaja sanoi varoitelleensa edes puhumasta sellaisia.
Kesällä N.N.
hävisi palveluspaikastaan Jussilasta. Hän viipyi poissa viikon. Palatessaan hän
oli kalpea ja huonovointinen, kertoi saaneensa keskenmenon. Oikeus pohti nyt
isolla joukolla, oliko N.N. teettänyt laittoman sikiönlähdetyksen vai oliko
kyseessä luonnollinen tapahtuma.
N.N. kertoi
lähteneensä Maaningan kirkolle, käyneensä kirkossa ja menneensä sitten
tapaamaan äitiään Käärmelahteen. Siellä hän oli tullut sairaaksi Kimingin
torpassa, jonne oli mennyt kylään sisarpuolensa kanssa. Jussi Toivanen kertoi
oikeudessa, että ennen katoamistaan N.N. oli puhunut ”itsensä tuhoamisesta” eli
N.N. oli ollut hyvin ahdistunut ja levoton.
Sikiönlähdetys
oli hyvin vakava rikos. Siitä joutui vankilaan niin raskaana ollut nainen kuin raskaudenkeskeytyksen
tekijäkin. Tämä oikeusjuttu jäi sikäli kesken, ettei 11.10.1856 oikeudenkäynnin
asiakirjoja ollut saatavilla. Kirkonkirjoista kuitenkin näkyy, että N.N. ei
saanut tuomiota sikiönlähdetyksestä. Ainoana merkintänä hänellä kulki mukana
”sakot salavuoteudesta”. N.N. näyttäisi jatkaneen elämää Pöljän taloissa
piikana normaalisti.
Renki Pekka
ei tullut oikeudenkäynteihin, vaikka hänet oli sinne määrätty.
Naiset
voittivat yhtä lukuun ottamatta kaikki tähän mennessä löytyneet
lapsenruokkojutut, yksi juttu jäi epävarmaksi. Ehkäpä naiset, jotka uskalsivat
kanteen nostaa olivat varmoja näytön riittävyydestä.
Jokaiselle
sukututkijalle on tuttua, että syntyneiden kirjoja tutkiessa maininta ”äpärä”
tulee vastaan. Usein niissä oli kuitenkin kysymys siitä, että avioliiton
virallistaminen oli viivästynyt. Esimerkiksi isotätini sai ensin ”äpärän” ja
meni vasta myöhemmin naimisiin (1880-luku). Mummoni oli viimeisillään raskaana,
kun avioliitto solmittiin (1914). Kyläyhteisö hyväksyi kihlaparin suhteen, kun
oli olemassa tieto tulevasta avioliitosta. Tämä saattoi joskus saada naisen
aloittamaan suhteen, josta ei sitten seurannutkaan avioliittoa. Mutta näyttäisi
kuitenkin siltä, ettei miestenkään ollut ihan helppo vastuitaan paeta
kyläyhteisön valvovan silmän alla.
Avioliitto
oli hyvin vakava asia. Brita Toivanen Pöljältä ja Henrik Ollikainen
Lapinlahdelta olivat sopineet avioliitosta, heidät oli kuulutettu Maaningan
kirkossa. Vuonna 1850 käytiin oikeutta siitä, että sovittu avioliitto ei ollut
toteutunut. Henrik Ollikainen halusi oikeuden päätöksen siitä, että hän on
vapaa uuteen avioliittoon.
Britan isä Wilhelm
Toivanen piti tyttärensä kunnian puolta ja vaati avioliittoa
toteutettavaksi, hänen mukaansa Henrik oli maannut kihlattunsa. Loppujen
lopuksi 1851 oikeuteen tuotiin pariskunnan yhteinen todistus.
Sitten
kun Maaningan kappelissa on meitä allakirjottajain edellä kolmesti
Cristilliseen avioliittoon kuulutettu olemme me kuitenkin keskenämmä suostuneet
tätä meidän naimiskauppaamme purkamaan ja koska me yhdessä molemmat olemme
tulleet kylmäkiskoiseksi tässä asiassa, niin me yhdessä tahdomme vastata niistä
ulosteoista kuin erokirjan hankinta Korkeasti kunnioitetulta konsistorilta
myötänsä tuopi. Ynnä myös todistamme ettemme ole luvatonta yhteyttä eli
kanssakäymista välissämme pitäneet. Pöljällä torstaina 14.2.1851.
Asiakirjan
olivat allekirjoittaneet Brita Toivanen ja Henrik Ollikainen sekä Britan isä
Wilhelm Toivanen. Wilhelm antoi naimiskaupan purkuun suostumuksensa. Lisäksi
paikalla olivat ulkopuolisina todistajina Aaro ja Taavetti Miettinen.
Tämän
kirjoituksen taustakirjallisuutena olen lukenut Pasi Saarimäen tutkimusta
Naimisen normit, käytännöt ja konfliktit: esiaviollinen ja aviollinen
seksuaalisuus 1800-luvun lopun keskisuomalaisella maaseudulla. Se käsittelee
hiukan myöhempää aikaa kuin ohessa esitellyt oikeustapaukset, mutta antaa
kuitenkin pohjaa tarkastelulle. Normi oli avioliitto ja sen piiristä poikkeavia
asioita käsiteltiin usein käräjillä.
Vuoden 1890
lopussa Suomen vankiloissa istui 215 naista tuomittuna lapsenmurhasta tai
yrityksestä siihen sekä kuolemantuottamuksesta sikiölle. Ankaran kirkkokurin
synkin puoli liittyi epätoivoisiin tekoihin, joita naiset tekivät häpeän ja
näköalattomuuden keskellä. Vuonna 1857 käsiteltiin Kuopion käräjillä
Kasurilassa tapahtunutta lapsenmurhaa. Siinä hyvin nuori piikatyttö synnytti
yksin lapsen talvikylmään, jätti heitteille ja aiheutti siten lapsen kuoleman.
Lapsenmurha
tai raskauden keskeyttäminen koettiin aikalaisten mielissä hirveänä tekona,
mutta samalla jo tuolloin varsin laajasti ymmärrettiin tekojen tausta. Muun
muassa Minna Canth kirjoitti aiheesta näytelmässään Anna-Liisa.
Lähteet
Pasi
Saarimäki, Naimisen normit, käytännöt ja konfliktit
https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23241
Kuopion tuomiokunta, varsinaisten asioiden pöytäkirjat KO a:30, 18 (879)
Kuopion
tuomiokunta, varsinaisten asioiden pöytäkirjat KO a:31, 19 (568)
Kuopion
tuomiokunta, varsinaisten asioiden pöytäkirjat KO a:36, 1 (1527)
Kuopion
tuomiokunta, varsinaisten asioiden pöytäkirjat KO a:36, 1 (1520)
Kuopion
tuomiokunta, varsinaisten asioiden pöytäkirjat KO a:28, 291 (1135)
Kuopion
tuomiokunta, varsinaisten asioiden pöytäkirjat KO a:42, 84 (75)
Kuopion
tuomiokunta, varsinaisten asioiden pöytäkirjat KO a:41, 79 (1167)
Kuopion
tuomiokunta, varsinaisten asioiden pöytäkirjat KO a:42, 487 ((355)
Kuopion
tuomiokunta, varsinaisten asioiden pöytäkirjat KO a:38, 120 (97)
Kuopion
tuomiokunta, varsinaisten asioiden pöytäkirjat KO a:42, 84 (95)
Kuopion
tuomiokunta, varsinaisten asioiden pöytäkirjat KO a:37, 1 (2)
Maaningan
kirkonkirjat
Vankeinhoitohallituksen
kertomus vuodelta 1890 https://www.doria.fi/handle/10024/154654
Paljon on säännöt lait ja tavat muuttuneet eikä kaikki edes paremmiksi. Museo ja joitakin tuttuja juttuja tuli nähtyä ja kuultua aikanaan.
VastaaPoistaKaruja kohtaloita on ollut joillakin naisilla. :-o
VastaaPoista