Akaatta Lappalaisen savupirtti Maaningan Haatalassa 1927. Tällaiseen savutupaan Idakin todennäköisesti syntyi. Kuva Ahti Rytkönen, museovirasto. |
Maria Lähteenmäen tutkimuksessa Punapakolaiset käsitellään Suomesta eri syistä Neuvostoliittoon joutuneiden suomalaisnaisten kohtaloita. Kirjassaan hän kertoo Ida Knuutisen elämäntarinan. Idan tarina jäi vaivaamaan mieltäni, sillä hän kertoi syntyneensä 1887 Maaningalla kyläsepän tyttäreksi. Lisäksi ennen muuttoaan Kajaaniin Ida kertoi asuneensa Pöljällä.
Lapuan
liikkeen kainuulaiset aktivistit kyyditsivät Kajaanin kaupunginvaltuuston
jäsenen, kommunisteja edustaneen Idan ja neljä hänen toveriaan Neuvostoliiton rajalle
elokuussa 1930. Heidät pakotettiin siirtymään Neuvostoliittoon. Minkälainen oli
Idan elämä Suomessa, hänen matkansa poliittiseksi vaikuttajaksi ja
äärioikeiston vihan kohteeksi?
Ida syntyi
22.5.1887 Maaningan Kurolanlahdella. Hänen äitinsä oli Anna Maria Eskelinen.
Eskelinen oli ollut naimisissa Simo Mikonpoika Haataisen kanssa.
Avioliitosta oli kaksi lasta, joista toinen kuoli jo ennen Idan syntymää. Simo
Haatainen kuoli hyvin nuorena 1881. Anna Eskelinen synnytti Idan kuusi vuotta
puolisonsa kuoleman jälkeen, Ida oli siis äpärälapsi.
Kirjoittamassaan
elämäkerrassa Ida kertoo äitinsä olleen palvelijatar ja isänsä kyläseppä. Hän
oli joutunut jo 6-vuotiaana lapsenkaitsijaksi vieraaseen taloon, mutta kovan
ikävän vuoksi hänet palautettiin vielä pariksi vuodeksi kasvamaan.
Kahdeksanvuotiaasta Ida kertoo tehneensä työtä.
Idan lapsuus
oli varmasti työntäyteinen. Leskiäiti kasvattiyksin kahta pienokaista, Idan isä
Sylvester Haatainen tunnusti lapsensa vasta 1897. Lapsuudessaan hän on
todennäköisesti saanut kokea syrjäyttämistä äpärälapsen asemansa vuoksi.
14-vuotias
Ida Haatainen lähti vuonna 1899 Viipuriin. Maaningan muuttokirjoista häntä ei
löydy, mutta epäilemättä hän Viipuriin meni. Pohjois-Savossakin vuosisadan
vaihteessa näkyi kaupunkien imu. Ei enää muutettu vain naapuripitäjiin, vaan
monet suuntasivat tiensä Kuopioon, Helsinkiin ja Viipuriin.
Ida sai
palvelijan paikan. Aura Kiiskinen on kuvannut palvelijoiden työoloja
muistelmakirjassaan Vuosikymmenien takaa vuosisadan vaihteen Viipurissa.
Palvelijoilla oli käytännössä rajoittamaton työaika, pieni palkka ja
epäitsenäinen asema, joka teki työstä hyvin raskasta. Myös vaara nuorten
tyttöjen seksuaaliseen hyväksikäyttöön oli ilmeinen.
Ida
Haataisen palvelijanura päättyi dramaattisesti vuonna 1903. Hänet tuomittiin
Viipurin raastuvanoikeudessa ensikertaisesta koti- ja murtovarkaudesta sekä
näpistyksestä vuodeksi vankilaan. Hän suoritti rangaistuksensa Viipurin
lääninvankilassa. Elämäkerrassa kerrottu kutojan koulutus saattoi siis
tarkoittaa vankilan oppeja. Silloisissa vankiloissa työ kuului vankien arkeen.
Viipurin lääninvankila 1890-1909. Lappeenrannan museot |
Ida
Haatainen vapautui vankilasta 30.8.1904 hiukan etuajassa, sillä Keisarillisen
Majesteetin armahduskirja vapautti hänet kuten sadat muutkin vangit.
Armahduskirjan nojalla vankiloista vapautettiin yli tuhat vankia, heistä oli
224 naisia.
Palvelijan
ammatti oli nyt Idalta suljettu. Vapauduttuaan vankilasta, hän oli tullut
Maaningalle ja käynyt ripittäytymässä. Ida oli suorittanut rippikoulun
vankilassa. Kevättalvella 1905 Ida lähti takaisin Viipuriin, josta sai
Lähteenmäen mukaan töitä kenkätehtaalta, siellä ei niin tarkkaan
mainetodistuksia kyselty.
Ida Haatainen
tapasi Viipurissa tulevan miehensä Pekka Knuutisen. Pekka oli
rautateiden rakentaja, ratajätkä.
Knuutinenkin oli kotoisin Maaningalta, asuinpaikaksi oli vuonna 1905
merkitty Käärmelahti 22. Loisenpoika Pekka Knuutinen ja kylänloppulainen Ida
Haatainen vihittiin 5.11.1905 Maaningalla.
Pariskunta
otti muuttokirjan 1911 Maaningalta Rovaniemelle. Todennäköistä on, että
pariskunta on tässä vaiheessa ollut jo pitkään pohjoisessa. Rautatietä
Rovaniemelle rakennettiin vuodesta 1907. Voisi olettaa Pekka Knuutisen olleen
siellä töissä.
Rovaniemen työväentalo 1920-luvulla. Alunperin Renkaan talo. Lapin maakuntamuseo |
Haarlan Lemmin poika Rovaniemen Työväennäyttämölla 1923. Ida Knuutinen ei ole enää tuolloin Rovaniemellä, mutta hän oli mukana saman näytelmän toteutuksessa Kajaanissa. |
Ida
Knuutinen näytteli Rovaniemen työväennäyttämöllä vuonna 1915 ainakin Ibsenin
Norassa ”mukiinmenevästi” palvelijatarta sekä salapoliisikomediassa Sherlock
Holmes sivuroolia ”välttävästi”. Teatteriharrastus jatkui Idan elämässä
myöhemmin Kajaanin Työväenteatterissa, jossa hän esiintyi lukuisissa
näytelmissä. Silloin puhuttiin iltanäyttelijöistä, nykyisin puhuttaisiin
avustajista.
Nykytiedoilla
Ida Knuutinen löytyy vuonna 1918 Lapinlahdelta, Alapitkän kylältä. Hän oli
siellä perustamassa Alapitkän Sosiaalidemokraattista nuoriso-osastoa. Ida
valittiin puheenjohtajaksi ja rahastonhoitajaksi. Sosiaalidemokraattinen puolue
oli hajonnut vuoden 1918 sisällissodan tuoksinassa. Maltilliset jatkoivat SDP:n
nimen alla ja kommunismiin kääntyneet perustivat Suomen Sosialistisen
Työväenpuolueen. Käytännössä tämä puolue toimi kommunistien peitejärjestönä. Suomen kommunistinen puolue oli perustettu 1918 Moskovassa, Suomessa se oli laiton.
Kajaanilaisia naisaktiiveja 1926. Alhaalla istumassa Ida Knuutinen, keskellä Anni Nousiainen (vas) ja Mandi Vimpari, ylinna Anni Mustonen ja Eeva Myyryläinen. Vaalikomitea. Kuva Kansan Arkisto |
Kommunistit
saivat vankan kannatuksen mm. Kuopion läänin työväestön keskuudessa. Niin
Alapitkän kuin muidenkin alueen kylien työväentalot joutuivat kommunistien
haltuun. Alapitkän Sos.dem nuoriso-osasto oli nimestään huolimatta
kommunistinen. Samanlainen nuoriso-osasto perustettiin myös naapurikylälle Pöljälle,
jonka työväentaloa hallinnoi kommunistisen suunnan työväenliike.
Kajaanin työväentalo. Kuva Työväen Arkisto. |
Kajaanin kansanpirtin näyttämö. Täällä Ida Knuutinen näytteli lukiusissa Kajaanin Työväen Näyttämön esityksissä. Kansan Arkisto |
Vuodesta
1920 Ida Knuutisen ompelutyöilmoituksia alkaa ilmestyä Kajaanin seudun
lehdissä. Hän asui eri osoitteissa kaupungissa ilmeisesti lähes koko
1920-luvun. Knuutinen toimi aktiivisesti 1920-luvun alussa Kajaanin
sosialistisessa naisyhdistyksessä. Eniten hän näkyi kuitenkin julkisuudessa
teatterin vuoksi. Hän näytteli säännöllisesti Kajaanin Työväen Näyttämön
esityksissä. Hänellä ei ollut päärooleja, mutta hän oli selvästikin luotettava
sivuosien tulkitsija.
Ida esiintyi
ainakin seuraavissa näytelmissä: Nummisuutarit, Ludvig Fuldan Naisorja, Sigurd
Braa, Kotzebuen Ryöstetty kaunotar, Haarlan Lemmin poika, Finnen Sysmäläiset,
Seppälän Erämaan ritarit, Hevospaimen, Agapetus, Olenko tullut haaremiin.
Pekka
Knuutinen työskenteli mahdollisesti rautateiden korjaustöissä Pöljällä vuonna
1927. Ida ei myöskään ilmoittele tuona vuonna ompelutöistään Kajaanissa.
Perheessä ei ollut omia lapsia, joten koko perheen siirtyminen miehen työn
perässä lienee sujunut suhteellisen helposti. Elämäkerrassaan Ida kertoi
perheessä joskus olleen kasvattilapsen.
Vuonna 1928
Ida Knuutinen valittiin Kajaanin kaupunginvaltuustoon kommunistien listalta.
Valtuusto oli vasemmistoenemmistöinen, sillä kommunisteilla oli 14 ja SDP:llä 2
valtuutettua, porvarillisilla puolueilla 13.
Ida oli
toiminut tavalla tai toisella työväenliikkeessä yli kaksikymmentä vuotta.
Kajaanissa hän oli mukana ainakin sosialistisessa naisyhdistyksessä,
sosialistisessa nuoriso-osastossa, Järjestönuorten liiton toimikunnassa,
Valtiollisten vankien huoltoyhdistyksessä, työväen paikallisjärjestössä ja
työväen vaalikomitean rahastonhoitajana.
Ida Knuutinen ja Ester Immonen. Molemmat joutuivat lapuanliikkeen painostuksen takia siirtumään Neuvostoliittoon. Kirjasta Pikkukaupungin unelmia. Kainuun museo |
Kajaanissa
valtuuston porvarilliset jäsenet ja lapuanliikkeen kannattajat vaativat
1.8.1930 laatimassaan kirjelmässä kaupunginvaltuuston kommunistijäseniä
eroamaan kaikista luottamustehtävistään. Viisi valtuutettua kieltäytyi
eroamasta, jolloin heidät vietiin 5.3.1930 Virastotalolta kolmentoista auton
saattueessa pois kaupungista.
Muilutetut
valtuutetut olivat Vihtori Vartiainen, Oskari Honkanen, Olli
Tossavainen, Akseli Mod ja Ida Knuutinen. Kyyditetyt
katosivat, eivätkä omaiset saaneet heihin yhteyttä. Oikeudenkäynti asiasta
käytiin vasta vuotta myöhemmin Kajaanin raastuvanoikeudessa.
Kyyditsijöiksi
oli ilmoittautunut 44 miestä. Ida Knuutista sanoi kuljettaneensa Reino
Gunnar Karhu ja Oskari Jalmari Rönkä. Lisäksi Niilo Klemetti
ja Eelis Mannila sanoivat istuneensa samassa autossa kuin Ida. Ainoana
naisena hänet oli helppo tunnistaa miesjoukosta, joten muutama muukin
kuulusteltava mainitsi tunnistaneensa hänet.
Suuri
miesjoukko todisti yhdenmukaisesti oikeudessa, ”ettei mitään väkivaltaa
käytetty”, kyyditysmatkalla vain ”keskusteltiin”. Herää tietysti kysymys, miten
matka rajalle oli kulunut? Muutama todistaja kertoi, että Kajaanin
Virastotalolla kommunistisiin valtuutettuihin tartuttiin kiinni ja heidät
siirrettiin autoihin väkisin. Kukaan kyydittävistä ei huutanut apua tai pannut
kovasti vastaan. Edustajilla oli ollut neljä päivää aikaa miettiä ratkaisujaan,
joten alistuneisuudessa lienee ollut päättäväistä uhmaa. Eikä paikalla olevalta
yleisöltä ollut odotettavissa mitään apua.
Kukaan
painostetuista valtuutetuista ei muuttanut kyyditysmatkalla mieltään, vaan
heidät kävelytettiin noin 100-150m rajalta ja Ida Knuutinen tovereineen käveli
punaisen hämärän maahan.
Muilutetuista
vain Akseli Mod palasi takaisin Suomeen. Myös kyyditettyjen perheet muuttivat
Neuvostoliittoon. Kajaanin köyhäinhoitolautakunta maksoi Modin, Korhosen ja
Tossavaisen perheiden matkakulut.
Kyyditsijät
saivat teostaan muodolliset tuomiot, mutta jäivät vapaalle jalalle.
Ida Knuutinen liittyi NKP:n jäseneksi, sai Neuvostoliiton kansalaisuuden ja asettui Petroskoihin. Hän työskenteli Golikovin ruokalassa, oso-järjestössä, Punaisessa Ristissä ja osuustoimintatyössä. Hän opiskeli puoluetietoa ja harjoitteli venäjän kieltä.
Ida oli 43-vuotias, kun hänet pakkosiirrettiin maasta. Kajaanin
raastuvanoikeudessa 1931 eräs todistaja sanoi kaikkien kyydittyjen omaisten
siirtyneen Neuvostoliittoon, joten Pekka Knuutinenkin lienee seurannut vaimoaan
rajan yli.
Mahdollisesti viimeinen Suomessa otettu kuva Ida Knuutisesta. Hän istuu vasemmalla. Vaalikomitea 1930 on vakavalla mielellä. Kansan Arkisto |
Lähteet
Tätä tekstiä
ei olisi olemassa ilman Maria Lähteenmäen mainiota tutkimusta
Punapakolaiset. Suomalaisnaisten elämä ja kohtalo Neuvosto-Karjalassa. Kirjassa
on Ida Knuutisen tarina kerrottu tarkkaan. Olemme sukututkija Pekka
Tanskasen kanssa etsineet joitakin lisätietoja sukutaustaan ja Idan
nuoruusvaiheisiin Maaningalla ja Viipurissa. Idaa kyydityksen vaiheet ja
taustat taas on kuvattu huolella Panu Pulman ja Oiva Turpeisen teoksessa
Pikkukaupungin unelmia. Kajaani 1906-1976.
Maaninka lastenkirja
1881-1890 (AP_2 I Ab:12) Sivu 7 SSHY http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=40724&pnum=11
Maaninka rippikirja 1901-1910 (AP_2 I Aa:24) Sivu 668 Haatainen; SSHY http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=40663&pnum=28
Maaninka rikosluettelo
1865-1921 (AP I Jh:1) Ida Haatainen; SSHY
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=40861&pnum=23
Maaninka muuttaneet 1905-1916 (AP I Ba:8, I Bb:10) Sivu 9; SSHY http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=40736&pnum=12
Maaninka vihityt 1892-1908 (MKO4-5 I E:3) Sivu 98 1905; SSHY
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=29924&pnum=30
Maaninka rippikirja
1911-1920 (AP_3 I Aa:27) Sivu 1065; SSHY http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=40865&pnum=108
Rovaniemi rippikirja 1911-1920 (AP_III I Aa:28) Sivu 1449 Kn: Knuutinen, Junnila, Haatainen, Tervo, Skopa, Paukkula, Knuuti; SSHY http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=43350&pnum=264
Kajaanin raastuvanoikeus, pöytäkirja Ca:57 §903 18.6.1931
Vankeinhoitolaitoksen kertomus vuodelta 1904,
https://www.doria.fi/handle/10024/154681
Kiiskinen, Vuosikymmenten takaa
Mikkonen, Rovaniemen Sosiaalidemokraattisen Työväenyhdistyksen historiikki 1905-1955, https://kalevimikkonen27.blogspot.com/2017/10/rovaniemen-tyovaenliikkeenhistoriaa.html
Viipuri 5.9.1903
Oulun sanomat 5.5.1915
Oulun sanomat 22.10.1915
Savo 7.12.1918
Savon Kansa 22.11.1919
Kajaani 7.12.1928
Työväen näyttämötaide.
Suomen työväen näyttämöiden liiton äänenkannattaja 1.11.1929.
Ei ole aina helppoa luettavaa nämä sinun blogit kun ihmisillä on ollut niin kovia kohtaloita. Tämä ei ole edes pahimmasta päästä.
VastaaPoista