Joulukuussa 1859 Pöljällä ja lähialueella valmistauduttiin joulunviettoon. Rahvaan joulu oli varmasti varsin yksinkertainen, eikä siihen suinkaan kuulunut joulukuuset tai joulupukit, tuskin lahjatkaan. Mutta viinaryyppy jouluna oli oltava, kuten muissakin vuoden tärkeissä taitekohdisssa tai perhejuhlissa.
Paloviina
oli kuulunut jo 1500-luvulta alkaen rahvaan elämään, arkeen ja juhlaan.
Maaseudulla kotitarvepoltto oli sallittua maata omistaville talonpojille. He
joutuivat maksamaan siitä viinaveroa, vaikka eivät olisi viinaa polttaneetkaan.
Torpparit ja irtain työväki ei saanut polttaa viinaa.
Viinan
polttoajat oli tarkoin määrätty, samoin kuin määrä, jonka talollinen sai viinaa
polttaa. Isot talot saivat polttaa enemmän kuin pienet. Nimismies keräsi tiedot
viinapannuista ja niiden piti olla valvottuina. Nimismies sai käydä
tarkistamassa pannujen tilan halutessaan eikä niitä ei saanut lainata muille.
Viinan
valmistus oli varsin tuottoisa kotiteollisuuden muoto. Jos ylijäämäviljaa oli,
niin viinanmyynnillä oli mahdollista ansaita hyvät rahat. Talonpojat
perustelivat viinanpolttoa myös sillä, että prosessissa syntyi rankkia, jota
pidettiin erinomaisena karjan rehuna.
Pöljälläkin viinan
valmistuksen taito oli hyppysissä. Tämä näkyi esimerkiksi Suomen sodan (1808-09)
aikaisissa vahinkoilmoituksissa. Sodan jälkeen kyläläiset hakivat korvauksia
venäläisten sotilaiden viemistä elintarvikkeista ja aiheutetuista vahingoista.
Menetyksissä mainittiin useita kannullisia viinaa.
Helmikuussa
1860 Kuopion pitäjän käräjillä käsiteltiin useita salaviinanpolttoon
liittyneitä juttuja. Näyttäisi siltä, että nimismies Viktor Acshen
avustajaan sotilas Johan Blomster oli tehnyt 15.12.1859
kierroksen Kasurilan, Pöljän ja Kolmisopen kylissä etsimässä
salaviinanpolttajia. Ja löytyihän heitä.
Konginkankaalta siirreteyt Niemelän torpan viinanpolttolaitteet. Viinapannu, jossa hattu ja piiput, jäähdytystynnyri, viinakannu, nassakka ja kuljetustynnyri. Museovirasto. |
Kolmisoppi 3
torppari Hannu Väänänen yllätettiin itse teosta. Nimismiehen tullessa
paikalle Väänäsellä oli tulet viinapannun alla, sen hattu ja piiput olivat
paikoillaan. Viinapannussa oli hattu, joka kiinnitettiin polton aikana
tiiviisti kiinni. Siitä lähti yleensä kaksi piippua, joissa höyrystynyt viina
jäähdyttämällä tiivistyi nesteeksi. Viina tippui piipuista viina-astiaan. Hannu
Väänäsen lukutaitoa ei pappi ollut rippikirjassa juuri arvostanut. Oli kyllä päästänyt
ripille, mutta kommentoinut: ”Yksinkertainen!”. Lukuhommat ja kristinoppi ei Hannulta
sujunut, mutta viinanpoltto silloisilla välineillä vaati kyllä varsin paljon
hoksottimia ja osaamista. Hannu oli ilmeisesti enemmän kemisti kuin
jumaluusoppinut.
Taavetti Launosen torpalla Pöljällä nimismies ja Blomster löysivät mallasta, mäskiä, hiivaa ja rankkia. Tässä tapauksessa käräjille oli haastettu myös Launosen isäntä, talollinen Aatu Savolainen. Vastaajat väittivät, että he eivät olleet polttaneet viinaa, vaan valmistaneet kaljaa. Todistajana Blomster sanoi, että paikalla oli vastapoltettua rankkia. Toiseksi todistajaksi oli kutsuttu loinen Tobias Takkinen Pöljältä, mutta hän ei sanonut tietävänsä asiasta mitään. Asia siirrettiin seuraaviin käräjiin.
Musta lehmä, mustikki, musta mullikka. Rakkaalla lapsella oli monta nimeä. Kuvassa näkyy hyvin viinapannun piiput ja hattu. Pannut olivat yleensä kuparia. Museovirasto |
Myös torppari
Martti Knuutinen jäi nimismies Viktor Aschenin haaviin Kasurilassa 15.12.1859.
Häneltä löytyi viinapannu ja vastapoltettua rankkia. Knuutinen oli kuollut
ennen käräjiä, joten paikalle oli haastettu leski Anna Liisa Kejonen.
Leski myönsi syytteen ja sai 30 hopearuplan sakon. Todettiin, että ellei leski
pysty maksamaan, niin Martti Knuutisen jäämistöstä otetaan sakkoraha.
Kiinnostavaa oli, että viimekädessä sakon saattoi joutua maksamaan torpparin
isäntä, Jussi Miettinen. Hänellä ei kuitenkaan tuomiokirjan
mukaan ollut suoraan asian kanssa tekemistä.
Salapolttopaikkojen
oli oltava suojaisissa paikoissa, metsissä. Talviaikaan syntyi kuitenkin
paljastavia polkuja. Lautamies Pekka Niskanen löysi jälkiä seuraten torppari Heikki
Kainulaisen keittopannun piippuineen. Lisäksi löytyi puteli viinaa ja
vastakeitettyä rankkia. Keittopaikalla oli myös pussillinen tyhjiä pulloja.
Kainulaista vastaan todisti leski Agneta Oksman (Kasurila 5). Hän
sanoi useampaan otteeseen varoittaneensa Kainulaista viinankeitosta.
Kainulainen sai 14 ruplaa sakkoja ja pannun piiput rikottiin.
Viinan
nauttiminen, ostaminen sekä hallussapito oli luvallista. Mutta juopumus oli
rangaistava rikos. Vuoden 1733 juopumusasetuksessa säädettiin, että jos
esiintyi silminnähden juovuksissa, sai sakot. Vuonna 1829 rangaistuksia
kovennettiin ja toistuvista juopumuksista saattoi saada sakkojen lisäksi
jalkapuuta ja jopa pakkotyötä.
Nassakka, jolla kuljetettiin viinaakin. Museovirasto |
Nimismies keräsi pöljäläisten viinapannut 17.12.1844 (pannut kerättiin yhteiseen varastoon välillä, silläkin pyrittiin
rajoittamaan ylenmääräistä viinanpolttoa). Kuvernöörillä oli myös lupa kieltää esim. katovuosina viinanpoltto kokonaan.Tilalliset ja kestikievarin pitäjät saivat
myydä maaseudulla viinaa, mutta muilta se oli kielletty.
Leili. Pienenpi nesteiden kuljetukseen sopiva puuastia. Museovirasto |
Siilinjärven aluen torppareiden salaviinapoltto oli
aikakaudelle tyypillistä. Jokaisesta Pohjois-Savon kylässä asiaa harrastettiin.
Viina oli vakiintunut osa ihmisten arkea, mutta mitenkään yletöntä alkoholin
käyttö ei ilmeisesti ollut. Oli monia rajoittavia tekijöitä. ”Vanhan raittiuskirjallisuuden esittämä kuva
erityisen suuresta paloviinan kulutuksesta ennen kotipolton kieltoa (1866) on
liioitteleva. Viinanpoltto-oikeus oli vain maatilojen ja kaupunkikiinteistöjen
omistajilla. Alkoholin käyttökään ei ollut täysin säätelemätöntä. Oikeus viinan
juomiseen ja juopumiseen oli lähinnä itsensä elättämään pystyvillä miehillä.
Tilallismiehet valvoivat vaimojensa, palkollistensa ja alaikäisten
viinankäyttöä. Yletöntä juopottelua ehkäisivät myös viljan niukkuus sekä kylvön
ja sadonkorjuun kiivas työtahti.” (Kaartinen)
Lähteet
Wilkuna, Kustaa
H.J., Juomareiden valtakunta. Suomalaisten känni ja kulttuuri
Mäntylä,
Suomalaisen juoppouden juuret. Viinanpoltto vapauden aikana
Rossi,
Leena, Suomalaisen viinapään arvoitus. https://agricolaverkko.fi/review/suomalaisen-viinapaan-arvoitus/
Lares,
Jenni, Alkoholinkäytön sosiaaliset merkitykset 1600-luvun länsisuomaisessa
maaseutuyhteisössä. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/122686
Kaartinen,
Aija, Kieltolaki ei kuivattanut Suomea. https://www.duodecimlehti.fi/duo10667
Kuopion
tuomiokunta, 1860. https://tuomiokirjat.kansallisarkisto.fi/documents/700738/pages/71?t=P%C3%B6lj%C3%A4
Kuopion
tuomiokunta 1845 https://tuomiokirjat.kansallisarkisto.fi/documents/700724/pages/549?t=P%C3%B6lj%C3%A4
Kuopio
maaseurakunta rippikirja 1854-1863 (TK1637 II A 15:3) Sivu 17 Kolmisoppi ; SSHY
http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=15491&pnum=21
Kuopio
maaseurakunta rippikirja 1864-1873 (MKO108-120) Sivu 30 Kolmisoppi Rot- ock
Kyrkfattige SSHY http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=23071&pnum=30
Kuopio
maaseurakunta rippikirja 1854-1863 (TK1636-1637 II A 15:2) Sivu 198 Kasurila ; SSHY
http://www.digiarkisto.org/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=14106&pnum=209
Mainio juttu! PK
VastaaPoistaKiitos!/Aira
PoistaTaas hieno tarina Airalta.
VastaaPoista