Armas Roivainen oli toisen polven radanrakentaja. Hänen isänsä, Lapinlahden Nerkoolla syntynyt Juho Roivainen oli aloittanut ratatöissä vuonna 1887 Oulun radan työmaalla. Oulussa Juho myös meni naimisiin Susanna Mäläskän kanssa samana vuonna.
Juho Roivainen kulki työn perässä ratatyömaalta
toiselle. Hänen rippikirjassaan on maininta ”sot. ratavahti”. Juho Roivainen on
voinut toimia ratatyömaiden vartijana. Perheen lasten syntymiä seuraten voi
tarkastella miehen työuraa: Oulun ratatyömaan aikaan syntyi Aino 1887,
Savon rataa rakennettaessa Anna Suonenjoella 1889, Karjalan rataa
rakennettaessa Armas Sortavalassa 1891, Helena Viipurissa 1894 ja
Eino Uskelassa 1898. Lapsista vain Armas ja Helena elivät aikuisuuteen
asti. Eino kuoli Espoossa 1899, kun Juhon työ oli vienyt perheen rantaradan
rakennustöihin.
Ammattilaiset
radanrakentajat siirtyivät työmaalta toiselle lähestulkoon vakituisen työvoiman
tavoin. Varsinkin erikoisosaamista vaativissa töissä radanrakentaja suosi
kokenutta väkeä. Kivimiehet, maaleikkauksien tekijät, porasepät, kiskottajat
jne. olivat oppineet radanrakentamisen erityistaitoja. Lisäksi työmailla oli
tietysti paljon paikallisiakin sekatyömiehiä.
Isänsä
mukana Armaskin lienee radanrakentajaksi kasvanut. Jopa 7-vuotiaita lapsia
työskenteli ratatöissä. Työ ratatyömailla oli kovaa, mutta vakiintuneille
ammattilaisille se takasi kuitenkin säännöllisen palkan. Työaika vuosisadan
vaihteessa oli 11-12 tuntia päivässä.
Juho ja
Armas Roivainen olivat uuden ajan maalaisköyhälistöä, jolla oli mahdollisuus edes
yrittää ottaa kohtalo omiin käsiinsä. Juho Roivainen oli joutunut elättämään itseään
nuorukaisena Nerkoolla eri talojen renkinä. Siellä hän saattoi joutua
kuuntelemaan korvat punaisena kokkapuheita taustastaan. Äiti Maria oli ollut köyhistä
köyhin.
Juho
Roivaisen äiti piika Maria Roivainen (s. 11.6. 1834) oli elänyt ”pahantapaista
elämää”. Hän synnytti aviottomia lapsia, joista osa kuoli sylivauvoina. Ilmeisesti
tästä syystä hänet lähetettiin vuonna 1862 Lappeenrannan kehruuhuoneelle.
Kirkonkirjoista ei ilmene, että häntä olisi tuomittu rikoksista. Näin ollen
Lappeenrantaan lähettämisen syy lienee ollut löysäläisyys.
Lappeenrannan kehruuhuone. Kuva Kaija Kainulainen. |
Maria Roivaisen elossa olevat lapset Maria Fredrika (s. 1854) ja Juho (s. 1860) olivat ilmeisesti äitinsä mukana Lappeenrannan laitoksessa. Maria palasi Lapinlahden Nerkoolle 1.2.1864. Heti paluuvuonna hänelle syntyi avioton tytär Anna Liisa. Tyttönen kuoli vajaan vuoden vanhana 24.2.1865.
Maria
Roivainen kuoli 11.7. 1866 hermokuumeeseen, jolla voidaan tarkoittaa
nykytermein esim. lavantautia. Lapset jäivät Nerkoon kylälle. Juho suoritti
kolmevuotisen asepalveluksen vuosina 1883-86. Ehkäpä se avarsi nuoren miehen
ajatuksia, sillä hän muutti heti asepalveluksen jälkeen pois kotinurkista.
Juho
Roivainen palasi perheineen Iisalmeen 1904. Silloin Suomessa ei ollut yhtään
isoa ratatyömaata toiminnassa. Ehkäpä työttömyysjaksoa oli helpompi viettää
synnyinseudulla. Armas Roivainen lähti Iisalmelta Kaskisiin Suupohjan
ratatyömaalle 1911. Silloin hän oli 20-vuotias nuorukainen. Suupohjasta hän
palasi Iisalmeen syksyllä 1917, kun tuli tieto, että Iisalmi-Ylivieska -radan
rahoitus oli varmistunut. Elettiin 1. maailmansodan ja Venäjän vallankumouksien
murrosaikaa. Sadat ratatyöläiset tulivat Iisalmeen työn toivossa.
Radan rakentajia Suupohjan radalla Ilmajoella 1911. Rautatiemuseo |
Armas
Roivaisen poliittisesta toiminnasta syksyllä 1917 tai keväällä 1918 ei ole tietoa.
Ratatyömaan aloitus viivästyi joulukuulle, joten kaupungissa oli paljon
ylimääräistä toimeentulostaan huolestunutta väkeä. Voi olettaa, että rautatien
rakentajien yhteisö oli osallistunut esim. suurlakon aikaan syksyllä 1917
mielenosoituksiin ja osa liittynyt punakaartiinkin.
Iisalmen työväentalo. |
Armas Roivainen oli pidätettynä Iisalmen poliisivankilassa
maaliskuun alussa 1918. Ei ole tietoa, miksi hän siellä oli. Myöhään illalla
maaliskuun 4. päivänä Iisalmen suojeluskunnan aktiivinen jäsen,
maanmittausinsinööri Urho Kainuvaara tuli poliisivankilaan. Hän
ampui revolverilla jo yöpuulle asettuneen Roivaisen kuoliaaksi. Ampuja
poistui paikalta ja jätti ruumiin virumaan putkan lattialle vankitovereiden
suureksi kauhuksi.
Iisalmessa punaiset eivät olleet tehneet väkivaltaisia
tekoja, joten Kainuvaaran toimintaa paheksuivat omatkin. Tarina kertoo, että
Kainuvaara painostettiin liittymään Malmin retkikuntaan, jota koottiin
Kuopiossa. Mies oli saatava pois silmistä ja tuomiolta. Malmin tavoitteena oli
miehittää Muurmannin rata ja Vienan rannikko. Kainuvaara jäi Vienan Kemissä
tiedusteluretkellä punaisten vangiksi ja punakaartilainen Kalle Vesanto ampui hänet. Väitetään, että
Kainuvaaran Iisalmessa tekemä murha olisi ollut teloittajien tiedossa.
Ajankohdan huomioiden paikalliset porvarilliset lehdet
sivuuttivat Kainuvaaran kuoleman Vienassa hyvin lyhyin muistokirjoituksin.
Armas Roivaisen kuolema ilmoitettiin vain seurakuntauutisissa.
Patsas Lappeenranna kehruuhuoneen pihamaalla. "Kehruutyttö" on siinä kuvattuna rautakehikon sisällä. Tekijä Pertti Kuorttinen. Kuva Kaija Kainulainen. |
Lähteet
Armas
Roivaisen sukujuonnon on tutkinut Kaija Kainulainen. Ohessa muutamia keskeisiä
linkkejä. Erityisen arvokas oli Kaijan havainto Lappeenrannan kehruuhuoneesta.
En olisi lastenkirjasta asiaa ymmärtänyt ilman Kaijan tietoja.
Iisalmen
maaseurakunta lastenkirja 1854-1869 (AP_I I Ab:10) Sivu 500-501; http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=42106&pnum=254
Iisalmen
maaseurakunta kuolleet 1853-1872 (AP I F:7) Sivu 1188 ; http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=42138&pnum=91
Iisalmen
kaupunkiseurakunta rippikirja 1911-1920 (AP I Aa:5) Sivu 396; http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=42054&pnum=390
Lapinlahti
rippikirja 1880-1890 (MKO65-101) Sivu 441 Nerkko-Nerkoo 28; http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=14095&pnum=442
Oulu
Tuomiokirkkoseurakunta rippikirja 1881-1890 (MKO22-37) Sivu 290/691 R ; SSHY http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=3814&pnum=262
Oulu
Tuomiokirkkoseurakunta vihityt 1880-1886 (MKO96-97) vuosi 1886 ; SSHY http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=18640&pnum=52
Kansan Lehti
14.11.1921. https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1498794?page=3
Uusi Aura 21.10.1917. https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1194423?page=2
Harjula, Mirko, Venäjän Karjala ja Muurmanni 1914-1922.
Kallio,
Ratajätkät. Rautatienrakentajien kokemukset 1857-1939. Helsinki 2022.
Roselius, Teloittajien jäljillä. valkoisten väkivalta Suomen sisällissodassa. Helsinki 2006.
Siironen,
Valkoiset. vapaussodan perintö. Jyväskylä 2012.
Kaija
Kainulainen, Natalia Edlund vanginvartijana Lappeenrannan Kehruuhuoneella. Puhe
Suomen Lappalaisten sukukokouksessa 11.9.2021.
Koskettava tarina.Ja lisäksi tärkeää paikallishistoriaa.Myös Kauko Kallion kirja Ratajätkät on lukemisen arvoinen kirja.
VastaaPoistaKiitos, Kallion kirja on hyvä ja tuttu./Aira
PoistaKiitos jälleen kerran hienosti kerrotusta tarinasta. Nämä köyhemmän kansan tarinat ansaitsevat tulla esille edes nyt. Matti O
VastaaPoistaKiitos! /Aira
PoistaKurjaa aikaa ja väkivaltaista, tätä aikaa on syytä edelleen muistaa ja kertoa se kaikkein kurjimman elämisen tarinat. Muistutksena siitä mihin on vaara suistua, jos yhteiskunnan olot suistetaan kylmiksi.
VastaaPoistaOsataankohan me arvostaa tarpeeksi näitä Airan blogeja. (Ainakin kommenteista päätellen varmaan kuitenkin osataan.) Näissä on niin hienoja, vaikkakin tosiaan myös traagisia, yksilökertomuksia. Voidaan luetella esim. että milloin mikäkin rata on valmistunut, mutta mitä se työ ja aika on todella ollut. Emme tiedä miten paljon ja millaista tutkimustyötä näiden ihmiskohtaloiden selvittäminen on vaatinut. Kiitos, Aira! <3
VastaaPoistaKiitos Leila!/Aiira
Poista